11 kwietnia 2017

Kategoria:
Motoryzacja

Amortyzatory hydrauliczne i ich zastosowanie w motoryzacji
5 (100%) / 1 głosów

Amortyzatory hydrauliczne i ich zastosowanie w motoryzacji

Amortyzator hydrauliczny to mechanizm podwozia, stosowany powszechnie w motoryzacji. Jego główny czynnik roboczy stanowi ciecz, przyjmująca postać oleju.

Budowa i zasada działania

Budowa amortyzatora hydraulicznego jest stosunkowo prosta. Posiada on formę cylindra, w którym znajduje się tłok wraz z tłoczyskiem. W tłoku umiejscowione są otwory z zaworami, a całość przestrzeni w cylindrze jest wypełniona olejem.

Rolą oleju jest tłumienie ruchu tłoka, poprzez przetłaczanie się z przestrzeni pod tłokiem nad tłok i na odwrót. Odpowiedni dobór zaworów wpływa natomiast na zróżnicowanie siły tłumienia w trakcie ściskania czyli »dobicia« i rozciągania czyli »odbicia« amortyzatora, przy założeniu że siła odbicia jest większa niż siła dobicia – komentuje ekspert Peter Renz, autoryzowanego dystrybutora oraz serwisu części motoryzacyjnych firmy ZF Friedrichshafen AG.

Zastosowanie w motoryzacji

Głównym zadaniem amortyzatorów hydraulicznych jest przechwytywanie i rozpraszanie nadmiaru energii w układzie mechanicznym samochodu, motocykla, autobusu czy maszyny rolniczej. Mechanizmy hydrauliczne zabezpieczają pojazd przed niepożądanym oddziaływaniem drgań. Wpływają na jakość eksploatacji, zmniejszając kołysanie resorowanego nadwozia i zapobiegając oderwaniu koła od podłoża w trakcie pokonywania wybojów. ,,Najnowocześniejsze samochodowe amortyzatory hydrauliczne cechują się zmienną charakterystyką pracy. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu sterowanych zaworów bądź płynu magnetoreologicznego, zmieniającego lepkość pod wpływem pola magnetycznego. Sterowanie przebiega elektroniczne, zależnie od warunków jazdy samochodu” – objaśnia specjalista renz.pl. Jak zatem widać, amortyzator hydrauliczny to niezwykle przydatny mechanizm, bez którego jazda byłaby nie tylko niekomfortowa, ale też zwyczajnie mniej bezpieczna.