Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Rodzaje nadruków na odzież
Nadruki to obok haftu i naszywania aplikacji bodaj najbardziej popularna technika zdobienia tkanin. Dzisiaj stosuje się je zarówno po to, by wyróżnić dany element garderoby na tle innych mu podobnych, ale też choćby w produkcji odzieży pracowniczej, opatrzonej logotypami konkretnych firm, a także w produkcji gadżetów reklamowych oraz pamiątek. Tego typu nadruki wykonać można na co najmniej kilka sposobów – prezentujemy je poniżej.
Najstarszą technologią nanoszenia grafiki na tekstylia jest sitodruk, wywodzący się od rozpowszechnionego w Azji już kilkanaście stuleci temu malowania tkanin przy użyciu szablonów. Współczesny sitodruk również wykorzystuje szablony (matryce), które przypominają siatkę – stąd nazwa. Ze względu na konieczność ich wykonania, dla każdego koloru osobno, nie stosuje się tego sposobu przy pojedynczych sztukach odzieży.
Zalety sitodruku
W produkcji masowej (powyżej 50 szt.) można jednak powiedzieć, że sitodruk nie ma sobie równych. Uzyskane w tej technice obrazy cechują się wysoką rozdzielczością, wyrazistymi kolorami i dużą trwałością. Jak dowiadujemy się w firmie Nasze Nadruki, która zajmuje się sitodrukiem już od przeszło 20 lat, umiejętne operowanie dostępnymi środkami pozwala uzyskać ponadto takie efekty, jak przejścia tonalne czy połysk złota lub srebra. O niesłabnącej popularności sitodruku decyduje też fakt, że można stosować go na praktycznie dowolnym rodzaju podłoża – nie tylko na tkaninach, ale też np. na plastiku i drewnie.
Druk sublimacyjny
Nie da się tego powiedzieć niestety o jednej z najnowocześniejszych technologii, jaką jest druk sublimacyjny, choć tutaj również mamy do czynienia z wysoką trwałością (barwnik na stałe wnika we włókna) i dobrym odwzorowaniem kolorów. Wybrany wzór nadrukowuje się specjalnymi farbami sublimacyjnymi na papier, a następnie przenosi na podłoże przy użyciu urządzenia zwanego termoprasą. Warunkiem uzyskania zadowalającego efektu jest jednak zastosowanie syntetycznych tkanin w jasnych odcieniach.
Druk bezpośredni (DTG)
Inna nowoczesna technologia wykonywania nadruków na ubraniach nosi skrótową nazwę DTG i przeznaczona jest z kolei przede wszystkim do tkanin naturalnych (ewentualna domieszka sztucznych włókien nie może przekraczać 20 proc.). W zależności od konkretnej maszyny drukować można na podłożach jasnych bądź ciemnych, a cały proces przypomina drukowanie na zwykłej drukarce cyfrowej, gdzie obraz jest przenoszony na podłoże bezpośrednio z pliku. Niewątpliwą zaletą tej techniki jest możliwość zdobienia pojedynczych sztuk odzieży.
Inne sposoby
Na koniec warto wspomnieć jeszcze o technice nanoszenia grafiki na specjalną folię i dopiero potem, pod wpływem wysokiej temperatury, utrwalania na tkaninie (tzw. termotransfer). Tak „zadrukowanych” ubrań nie można prasować, nie zapewniają one też przewiewu w miejscach, gdzie naniesiono obraz. Plusem jest natomiast możliwość uzyskania powierzchni gładkich, metalicznych, odblaskowych czy świecących w ciemności, a także aksamitnych w dotyku (tzw. flock, pokryty strzyżą tekstylną, w odróżnieniu od gładkich folii „flex”).
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana