Artykuł sponsorowany

Rodzaje nadruków na odzież

Rodzaje nadruków na odzież

Nadruki to obok haftu i naszywania aplikacji bodaj najbardziej popularna technika zdobienia tkanin. Dzisiaj stosuje się je zarówno po to, by wyróżnić dany element garderoby na tle innych mu podobnych, ale też choćby w produkcji odzieży pracowniczej, opatrzonej logotypami konkretnych firm, a także w produkcji gadżetów reklamowych oraz pamiątek. Tego typu nadruki wykonać można na co najmniej kilka sposobów – prezentujemy je poniżej.

Najstarszą technologią nanoszenia grafiki na tekstylia jest sitodruk, wywodzący się od rozpowszechnionego w Azji już kilkanaście stuleci temu malowania tkanin przy użyciu szablonów. Współczesny sitodruk również wykorzystuje szablony (matryce), które przypominają siatkę – stąd nazwa. Ze względu na konieczność ich wykonania, dla każdego koloru osobno, nie stosuje się tego sposobu przy pojedynczych sztukach odzieży.

Zalety sitodruku

W produkcji masowej (powyżej 50 szt.) można jednak powiedzieć, że sitodruk nie ma sobie równych. Uzyskane w tej technice obrazy cechują się wysoką rozdzielczością, wyrazistymi kolorami i dużą trwałością. Jak dowiadujemy się w firmie Nasze Nadruki, która zajmuje się sitodrukiem już od przeszło 20 lat, umiejętne operowanie dostępnymi środkami pozwala uzyskać ponadto takie efekty, jak przejścia tonalne czy połysk złota lub srebra. O niesłabnącej popularności sitodruku decyduje też fakt, że można stosować go na praktycznie dowolnym rodzaju podłoża – nie tylko na tkaninach, ale też np. na plastiku i drewnie.

Druk sublimacyjny

Nie da się tego powiedzieć niestety o jednej z najnowocześniejszych technologii, jaką jest druk sublimacyjny, choć tutaj również mamy do czynienia z wysoką trwałością (barwnik na stałe wnika we włókna) i dobrym odwzorowaniem kolorów. Wybrany wzór nadrukowuje się specjalnymi farbami sublimacyjnymi na papier, a następnie przenosi na podłoże przy użyciu urządzenia zwanego termoprasą. Warunkiem uzyskania zadowalającego efektu jest jednak zastosowanie syntetycznych tkanin w jasnych odcieniach.

Druk bezpośredni (DTG)

Inna nowoczesna technologia wykonywania nadruków na ubraniach nosi skrótową nazwę DTG i przeznaczona jest z kolei przede wszystkim do tkanin naturalnych (ewentualna domieszka sztucznych włókien nie może przekraczać 20 proc.). W zależności od konkretnej maszyny drukować można na podłożach jasnych bądź ciemnych, a cały proces przypomina drukowanie na zwykłej drukarce cyfrowej, gdzie obraz jest przenoszony na podłoże bezpośrednio z pliku. Niewątpliwą zaletą tej techniki jest możliwość zdobienia pojedynczych sztuk odzieży.

Inne sposoby

Na koniec warto wspomnieć jeszcze o technice nanoszenia grafiki na specjalną folię i dopiero potem, pod wpływem wysokiej temperatury, utrwalania na tkaninie (tzw. termotransfer). Tak „zadrukowanych” ubrań nie można prasować, nie zapewniają one też przewiewu w miejscach, gdzie naniesiono obraz. Plusem jest natomiast możliwość uzyskania powierzchni gładkich, metalicznych, odblaskowych czy świecących w ciemności, a także aksamitnych w dotyku (tzw. flock, pokryty strzyżą tekstylną, w odróżnieniu od gładkich folii „flex”).

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.