Artykuł sponsorowany

Znaczenie komunikacji interpersonalnej w pracy biurowej

Znaczenie komunikacji interpersonalnej w pracy biurowej
Każdy człowiek popełnia błędy – również w życiu zawodowym. Każdego dnia pracownicy każdej firmy wykonują czynności, których wykonywać nie powinni lub nie tak, jak powinni. Nie zawsze przyczyną jest ich brak kompetencji, lenistwo czy zła wola – niekiedy zawodzi komunikacją wewnątrz firmy. To właśnie poziom komunikacji interpersonalnej jest czynnikiem, który może zadecydować o być albo nie być przedsiębiorstwa.

Czym jest komunikacja interpersonalna?

Komunikacja interpersonalna to termin, którego znaczenie jest do pewnego stopnia instynktownie rozumiany przez większość osób. Nazywamy w ten sposób przepływ informacji między ludźmi bądź grupami ludzi, który ma umożliwić osiągnięcie konkretnego celu. W przypadku przedsiębiorstw tym celem może być na przykład wspólne wykonanie danego projektu. W firmach zatrudniających nawet kilku pracowników wykonanie pewnych działań wymaga zaangażowania wszystkich tych osób, które muszą kooperować – a zatem muszą się ze sobą komunikować. Komunikacja może zachodzić na różnych szczeblach organizacji przedsiębiorstwa i w różnych kierunkach – między podwładnym a zwierzchnikiem bądź między pracownikami na tym samym stanowisku, często również między pracownikami z różnych zespołów. Z rozumieniem komunikacji jest jednak pewien problem. Mianowicie, żeby komunikacja mogła zachodzić, konieczne jest, żeby brały w niej dwa podmioty - nadawca komunikatu i jego odbiorca. Nie wystarczy coś powiedzieć lub napisać do drugiej osoby, by zaistniała komunikacja – przekaz musi jeszcze zostać poprawnie odebrany i wywołać pożądaną reakcję. Tego, jak powinien wyglądać skuteczny przepływ informacji firmy mogą się dowiedzieć ze szkoleń organizowanych przez P&M Group.

Dlaczego komunikacja interpersonalna w firmie jest tak istotna?

Stara maksyma głosi, że zgoda buduje, zaś niezgodę – rujnuje. Można je z łatwością przełożyć na codzienność firm. Nie chodzi tylko o wrogie nastawienie, ale nierozumienie drugiej strony – trudno zgodzić się z kim, jeśli tej osoby nie rozumiemy, nie nadajemy żadnej informacji i nie otrzymujemy informacji zwrotnej. Firmy, w których komunikacja interpersonalna na którymkolwiek ze szczebli hierarchii nie zachodzi tak jak powinna, płacą za to słabą organizacją, pogorszeniem relacji między pracownikami a zwierzchnikami, spadkiem lojalności oraz – przede wszystkim – niższą skutecznością, która nie tylko osłabia wyniki finansowe, ale również może prowadzić do niższego zaufania klienta wobec marki.

Skuteczna komunikacja interpersonalna, czyli jaka?

Komunikacja interpersonalna w firmach, instytucjach i innych jednostkach organizacyjnych to bardzo obszerny temat i przedmiot licznych badań. Jakie cechy powinna ona posiadać, żeby była skuteczna i przynosiła zamierzone rezultaty? Przede wszystkim powinna angażować wszystkie strony biorące udział w przekazie informacji. Istnieje bardzo szeroki wachlarz praktyk, które zarówno nadawcy i odbiorcy powinni stosować, żeby się nawzajem rozumieć – m.in. trzymanie się zawsze stricte tematu, którego wymiana informacji dotyczy, przestrzeganie norm poprawności językowej, wysyłanie informacji zwrotnej o przyjęciu komunikatu etc. – podstawową kwestią jednak jest chęć współpracy.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.