Znaczenie komunikacji interpersonalnej
16 października 2018

Kategoria:
Inne

Znaczenie komunikacji interpersonalnej w pracy biurowej
5 (100%) / 1 głosów

Znaczenie komunikacji interpersonalnej w pracy biurowej

Każdy człowiek popełnia błędy – również w życiu zawodowym. Każdego dnia pracownicy każdej firmy wykonują czynności, których wykonywać nie powinni lub nie tak, jak powinni. Nie zawsze przyczyną jest ich brak kompetencji, lenistwo czy zła wola – niekiedy zawodzi komunikacją wewnątrz firmy. To właśnie poziom komunikacji interpersonalnej jest czynnikiem, który może zadecydować o być albo nie być przedsiębiorstwa.

Czym jest komunikacja interpersonalna?

Komunikacja interpersonalna to termin, którego znaczenie jest do pewnego stopnia instynktownie rozumiany przez większość osób. Nazywamy w ten sposób przepływ informacji między ludźmi bądź grupami ludzi, który ma umożliwić osiągnięcie konkretnego celu. W przypadku przedsiębiorstw tym celem może być na przykład wspólne wykonanie danego projektu. W firmach zatrudniających nawet kilku pracowników wykonanie pewnych działań wymaga zaangażowania wszystkich tych osób, które muszą kooperować – a zatem muszą się ze sobą komunikować. Komunikacja może zachodzić na różnych szczeblach organizacji przedsiębiorstwa i w różnych kierunkach – między podwładnym a zwierzchnikiem bądź między pracownikami na tym samym stanowisku, często również między pracownikami z różnych zespołów. Z rozumieniem komunikacji jest jednak pewien problem. Mianowicie, żeby komunikacja mogła zachodzić, konieczne jest, żeby brały w niej dwa podmioty – nadawca komunikatu i jego odbiorca. Nie wystarczy coś powiedzieć lub napisać do drugiej osoby, by zaistniała komunikacja – przekaz musi jeszcze zostać poprawnie odebrany i wywołać pożądaną reakcję. Tego, jak powinien wyglądać skuteczny przepływ informacji firmy mogą się dowiedzieć ze szkoleń organizowanych przez P&M Group.

Dlaczego komunikacja interpersonalna w firmie jest tak istotna?

Stara maksyma głosi, że zgoda buduje, zaś niezgodę – rujnuje. Można je z łatwością przełożyć na codzienność firm. Nie chodzi tylko o wrogie nastawienie, ale nierozumienie drugiej strony – trudno zgodzić się z kim, jeśli tej osoby nie rozumiemy, nie nadajemy żadnej informacji i nie otrzymujemy informacji zwrotnej. Firmy, w których komunikacja interpersonalna na którymkolwiek ze szczebli hierarchii nie zachodzi tak jak powinna, płacą za to słabą organizacją, pogorszeniem relacji między pracownikami a zwierzchnikami, spadkiem lojalności oraz – przede wszystkim – niższą skutecznością, która nie tylko osłabia wyniki finansowe, ale również może prowadzić do niższego zaufania klienta wobec marki.

Skuteczna komunikacja interpersonalna, czyli jaka?

Komunikacja interpersonalna w firmach, instytucjach i innych jednostkach organizacyjnych to bardzo obszerny temat i przedmiot licznych badań. Jakie cechy powinna ona posiadać, żeby była skuteczna i przynosiła zamierzone rezultaty? Przede wszystkim powinna angażować wszystkie strony biorące udział w przekazie informacji. Istnieje bardzo szeroki wachlarz praktyk, które zarówno nadawcy i odbiorcy powinni stosować, żeby się nawzajem rozumieć – m.in. trzymanie się zawsze stricte tematu, którego wymiana informacji dotyczy, przestrzeganie norm poprawności językowej, wysyłanie informacji zwrotnej o przyjęciu komunikatu etc. – podstawową kwestią jednak jest chęć współpracy.