kraty-ciezkie
12 września 2018

Kategoria:
Inne

Zastosowanie krat ciężkich przenoszących duże obciążenia
5 (100%) / 1 głosów

Zastosowanie krat ciężkich przenoszących duże obciążenia

Kraty ciężkie to elementy konstrukcyjne o specjalnym przeznaczeniu. Podobnie jak typowe kraty pomostowe wytwarzane są ze stali, jednak ich wyjątkowa konstrukcja pozwala im przenosić dużo większe obciążenia. Dzięki temu znajdują one zastosowanie w wielu miejscach, gdzie takie obciążenia są spotykane. Czym się one charakteryzują i co warto wiedzieć na ich temat?

Czym są kraty ciężkie?

Kraty ciężkie, znane również jako kraty typu heavy duty, to kraty metalowe przeznaczone specjalnie do wykonywania konstrukcji, które mają być przystosowane do przenoszenia bardzo wysokich obciążeń. Podobnie jak zwykłe kraty pomostowe wykonywane są z tak zwanych płaskowników nośnych ułożonych względem siebie równolegle, które połączone są ze sobą przy pomocy płaskowników poprzecznych, ułożonych względem nich pod kątem 90 stopni. Tym, co wyróżnia kratę heavy duty od innych jest fakt, że płaskownik nośny jest dużo wyższy – jego wysokość wynosi od 50 do nawet 150 mm. Taka wysokość sprawia, że krata jest wyjątkowo odporna na obciążenia. Producentem wysokiej jakości krat typu heavy duty jest firma Rapmet.

Zastosowanie krat ciężkich

Zgodnie ze swą nazwą i charakterystyką, kraty ciężkie przeznaczone są do użytku wszędzie tam, gdzie istnieje potrzeba wykonywana konstrukcji i nawierzchni o wyjątkowo wysokiej odpornością na wysokie obciążenie. Stosowane są one między innymi w magazynach, na placach składowych oraz zakładach przemysłowych, a ponadto także w portach morskich i lotniczych, gdzie istnieje potrzeba załadunku oraz wyładunku obiektów takich jak kontenery transportowe o masie dochodzącej do wielu ton. Zwykłe kraty pomostowe pod wpływem takiego obciążenia mogą bardzo łatwo ulegać deformacji.

Parametry kraty pomostowej

Jak zostało wspomniane, wysokość kraty ciężkiej może wynosić nawet 150 mm. Grubość pojedynczych płaskowników wynosi od 6 do 10 mm. Płaskowniki nośne i poprzeczne łączone są najczęściej w taki sposób, by tworzyły oczka o wymiarach 30 x 30 mm, 30 x 50, 25 x 30. Możliwe są również inne wymiary oczek. Ponadto kraty wykonywane są z obramowaniem, tzw. bortnicą, przyspawaną do krawędzi – bortnice są wyższe o płaskowników nośnych. Istnieje również możliwość wykonania kraty z kątowników przeciwpoślizgowych. Płaskowniki pokryte są maleńkimi nacięciami, które zmniejszą powierzchnię ślizgu, dlatego są dużo bezpieczniejsze w użytku, szczególnie w przestrzeniach odsłoniętych, np. na placach ładunkowych na terenie portów. Ewentualnie kraty wykonywane są z listwami antypoślizgowymi.