15 września 2017

Kategoria:
Inne

Zasady transportu towarów o krótkiej przydatności
5 (100%) / 1 głosów

Zasady transportu towarów o krótkiej przydatności

Transport towarów charakteryzujących się krótkim terminem przydatności do spożycia, wśród których najczęściej wymienia się owoce i warzywa, wymaga bardzo dobrej organizacji całego procesu. Najważniejszą rolę odgrywa w nim czas, ponieważ artykuły spożywcze, które utracą wartość rynkową, a także walory smakowe oraz odżywcze, będą zagrożeniem dla zdrowia przyszłych konsumentów. Wobec tego transport towarów o krótkiej przydatności musi odbywać się szybko oraz z uwzględnieniem wielu wymagań legislacyjnych, które dotyczą jego jakości. Z tego artykułu dowiesz się, jakimi zasadami kierują się firmy zajmujące się transportem produktów spożywczych.

Czas i bezpieczeństwo przewożonych towarów

Jak już zostało wspomniane we wstępie, w transporcie żywności ważną kwestią jest czas. Aby zachować wszelkie walory transportowanych produktów, należy zapewnić jak najkrótszy czas dostawy do finalnego odbiorcy poprzez zastosowanie rozwiązań minimalizujących ryzyko opóźnień. W przeciwnym razie cenny ładunek w postaci towarów o krótkiej przydatności znacznie obniży swoją wartość. Elastycznym, funkcjonalnym oraz mało wymagającym wyjściem z takiej sytuacji jest transport drogowy, który pozwala na dostosowanie floty i tras w taki sposób, aby optymalnie wykorzystać zasoby, jakimi dysponuje przewoźnik.

Należy również pamiętać, że transport żywności wiąże się z wymogiem stosowania odpowiednio zaprojektowanych skrzyń lub palet, które powinny być wykonane z drewna bądź plastiku. Jest to podyktowane różnorodnością świeżych towarów, do których należą m.in. produkty świeże, mrożone, suche, zapakowane, zwierzęce, roślinne, ciekłe i sypkie. Właściwe rozwiązania powinny zapewniać ochronę w trakcie transportu oraz łatwość w załadunku i wyładunku towarów.

Regulacja warunków transportu

Transport towarów o krótkiej przydatności jest także obwarowany pewnymi regulaminami określonymi w Konwencji ATP –  międzynarodowej ustawie sporządzonej w 1970 roku, którą Polska przyjęła 14 lat później. Zawiera ona:

  • maksymalne temperatury w trakcie transportu artykułów żywnościowych – schłodzonych i mrożonych,
  • klasyfikacje pojazdów do transportu żywności,
  • metody badań i znakowania pojazdów.

W wielu krajach Unii Europejskiej istnieje również wymóg, według którego przewoźnicy muszą stosować urządzenia służące do monitorowania i rejestracji temperatury przewożonych zmrożonych lub schłodzonych towarów. Mogą to być np. termografy kontrolujące pracę agregatów w chłodniach i mroźniach – wyjaśnia założyciel firmy transportowej Atak Logistik Sp. z o.o., która specjalizuje się w organizacji procesów transportowych i logistycznych.