Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Zasady bezpiecznego korzystania z LPG
Wiele osób jest przekonanych, że jazda samochodem z instalacją LPG nie należy do zbyt bezpiecznych. To oczywiście mit, chociaż warto przestrzegać kilku podstawowych zasad bezpieczeństwa, użytkując pojazd zasilany autogazem. Okazuje się, że za wieloma groźnymi sytuacjami stoją po prostu ludzkie błędy i zaniedbania. Jak zatem używać instalacji LPG, aby była bezpieczna?
Czy samochody z LPG są bardziej niebezpieczne niż inne?
Tak naprawdę samochód z instalacją LPG jest tak samo bezpieczny jak samochody napędzane olejem napędowym czy benzyną (którą przecież i tak trzeba zawsze tankować, nawet jeśli jest założona instalacja). Warunek jest tylko jeden – samochód i instalacja LPG muszą być w 100% sprawne i poprawnie użytkowane. W praktyce bezpieczeństwo zależy w dużej mierze od staranności montera instalacji gazowej oraz od wykorzystanych komponentów. Instalacja LPG założona byle jak i przez domorosłego mechanika rzeczywiście może być niebezpieczna, co jednak równie ważne – jest nielegalna i nie mamy na nią żadnej gwarancji. Warto więc postawić na warsztat ze sporą renomą i doświadczeniem w tym zakresie oraz z wykwalifikowanymi pracownikami. W tym przypadku cena nie jest najważniejsza. Jeśli auto zostało już kupione razem z instalacją gazową, warto na starcie sprawdzić jej działanie w wiarygodnym i sprawdzonym warsztacie. Jeżeli natomiast dopiero będziemy przerabiać auto, warto montować w nim instalację wysokiej jakości – taką jak na przykład instalacja firmy Optima.
Regularne przeglądy
Oczywiście nawet najlepiej zamontowana instalacja LPG wymaga regularnych przeglądów. Klasyczny przegląd obejmuje wymianę filtrów, regulację instalacji oraz sprawdzenie jej szczelności. W instalacji tego typu nigdy nie wolno samodzielnie „majstrować”. Co ciekawe, jeszcze jakiś czas temu było to powszechną praktyką, gdyż instalacje miały prostszą budowę. W przypadku nowoczesnych instalacji sterowanych elektronicznie, tzw. sekwencyjnych, nie jest to już takie łatwe, a bez odpowiednich narzędzi może być wręcz niemożliwe. Mimo to wciąż zdarzają się osoby, które próbują samodzielnie dokonać wymiany podzespołów, a nie dysponują odpowiednim sprzętem oraz nie posiadają w tej materii żadnego doświadczenia – co oczywiście często ma fatalne skutki.
Stała obecność benzyny w baku
Nigdy nie można ignorować żadnych usterek; jeśli w pojeździe czuć gaz, widoczne są wycieki paliwa czy zapala się kontrolka „check engine” to sygnał, że należy z autem udać się do warsztatu samochodowego. Natomiast jednym z najczęściej popełnianych błędów w korzystaniu z instalacji LPG jest zapominanie o tym, że choć jeździmy „na gazie”, to silnik cały czas jest benzynowy i powinniśmy mieć pewną jej ilość w baku – minimum ¼ zbiornika. Jest ona potrzebna po to, aby móc uruchomić silnik, ale także dlatego, że na dnie baku będzie zbierał się osad, który będzie tym gęstszy, im mniej benzyny będzie się w nim znajdować. A duża ilość osadu może uszkodzić lub zabrudzić układ paliwowy oraz doprowadzić do zatarcia pompy paliwa.
Czy więc rzeczywiście instalacja LPG może być niebezpieczna?
Wniosek nasuwa się w zasadzie sam – jeżeli tylko używamy samochodu z instalacją LPG zgodnie z zasadami jej użytkowania, nie szukamy na siłę pozornych oszczędności i na bieżąco o nią dbamy – absolutnie nie mamy się czego bać, a instalacja posłuży nam wydajnie przez bardzo długi czas.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana