Artykuł sponsorowany

Zarządzanie nieruchomościami w świetle przepisów

Zarządzanie nieruchomościami w świetle przepisów
Zarządzanie nieruchomości to działalność zawodowa regulowana prawnie – głównym regulującym ją aktem prawnym jest Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. Jakie przepisy w niej znajdziemy?

Na czym polega zarządzanie nieruchomościami?

Zgodnie z art. 185 par. 1 ustawy zarządzanie nieruchomością polega na „polega na podejmowaniu decyzji i dokonywaniu czynności mających na celu zapewnienie właściwej gospodarki ekonomiczno-finansowej nieruchomości oraz zapewnienie bezpieczeństwa użytkowania i właściwej eksploatacji nieruchomości w tym bieżącego administrowania nieruchomością, jak również czynności zmierzających do utrzymania nieruchomości w stanie niepogorszonym zgodnie z jej przeznaczeniem oraz do uzasadnionego inwestowania w tę nieruchomość.” Paragraf 1a ustawy wspomina również o prowadzeniu działalności doradczej związanej z zarządzaniem nieruchomościami. Zgodnie z par. 2 zarządca nieruchomości działa na podstawie umowy z właścicielem nieruchomości, wspólnotą mieszkaniową bądź inną osobą, której przysługuje prawo do nieruchomości. Zarządca może wykonywać swoje obowiązki osobiście, bądź za pośrednictwem osób trzecich znajdujących się pod jego nadzorem – za ich pracę odpowiedzialność ponosi zarządca.

Kto może zostać zarządcą?

Zarządca nieruchomości może zostać osoba fizyczna posiadająca licencją zawodową wydawaną przez Krajową Izbę Gospodarki Nieruchomościami -  wyjaśnia przedstawiciel firmy Eureka - Aby uzyskać licencję konieczne jest m.in. posiadanie pełnej zdolności do czynności prawnych, posiadanie wyższego wykształcenia i ukończenie studiów podyplomowych z zakresu zarządzania nieruchomością bądź posiadanie wykształcenia wyższego z zakresu gospodarki nieruchomościami.
Licencję może uzyskać wyłącznie osoba fizyczna, posiadająca stosowne ubezpieczenie OC. Przedsiębiorstwa mogą zajmować się zarządzaniem nieruchomościami, pod warunkiem, że będą zatrudniać osoby posiadające licencję zarządcy.

Zasady pracy zarządcy

W kwestii tego, jak zarządca powinien wykonywać swoje obowiązki, przepisy są jednoznaczne. Art. 186 par. 1 stwierdza, że „zarządca jest zobowiązany do wykonywania czynność (…) zgodnie z zasadami wynikającymi z przepisów prawa i standardami zawodowymi ze szczególną starannością właściwą dla zawodowego charakteru tych czynności oraz zasadami etyki zawodowej. Jest on także zobowiązany do kierowania się zasadą ochrony interesu osób, na których rzecz wykonuje te czynności”. Ponadto zarządca musi stale podnosić swoje kwalifikacje zawodowe. Zgodnie z art. 188 par 1. Zarządca który nie wypełnia swoich obowiązków zawartych w umowie z właścicielem lub innym podmiotem mającym prawo do nieruchomości, podlega odpowiedzialności zawodowej, mogą na niego zostać nałożone kary: upomnienie, nagana, pozbawienie lub zawieszanie licencji.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.