Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Wpływ operatorów i serwisantów żurawi wieżowych na sprawność prac budowlanych
Rodzaje i budowa żurawi wieżowych
Typowy żuraw wieżowy składa się z pionowego masztu (inaczej wieży; stąd nazwa tej dźwignicy) montowanego na stacjonarnym podłożu albo na przejezdnym podwoziu szynowym lub gąsienicowym oraz z wysięgnika poziomego, a czasem wychylnego. Może on także być montowany na szczytowej kondygnacji budynku. Istnieją również mobilne żurawie wieżowe; mają one co prawda nieco mniejsze możliwości, lecz za to w zaledwie kilkadziesiąt minut można je przygotować do pracy. Wysokość podnoszenia obecnie używanych, największych żurawi wolnostojących sięga 110 m, zasięg jego wysięgnika to 100 m, a maksymalny udźwig do 80 000 kg. Natomiast wysokość podnoszenia żurawia kotwionego na szczycie budynku jest ograniczona jedynie wysokością tegoż budynku. Na końcu wysięgnika wychylnego zamontowany jest cięgnik, a po wysięgniku stałym, poziomym porusza się tzw. wodzak. Każdy żuraw wieżowy wyposażony jest w kilka niezależnych od siebie napędów, realizujących odrębne ruchy, a więc: jazdę podwozia, obrót lub wychył wysięgnika, przesuw wodzaka i podnoszenie haka, jak dowiadujemy się w Przedsiębiorstwie Budowlano-Produkcyjnym Łęgprzem z Krakowa. Rozróżniamy wiele różnych rodzajów żurawi, a ich klasyfikacja zależy od: umiejscowienia mechanizmu obrotu, rodzaju podstawy, typu montażu i typu wysięgnika.Rola operatorów i serwisantów żurawi wieżowych na budowie
Zależność sprawności prowadzonych robót budowlanych od kwalifikacji i umiejętności operatora żurawia jest oczywista i niepodlegająca dyskusji. Każda operacja podnoszenia, opuszczania czy przemieszczania materiałów budowlanych zajmuje sporo czasu. Umiejętność właściwej oceny odległości, wysokości, ciężaru przenoszonych przedmiotów, prędkości ruchu poszczególnych elementów żurawia, a także oceny warunków pogodowych, a w szczególności siły wiatru ma wpływ na szybkość i jakość wykonywanej pracy. Z całą pewnością roboty budowlane będą sprawniej wykonywane, kiedy dźwignica będzie obsługiwana przez sprawnego operatora. Nie mniej ważna, choć nie tak oczywista jest tutaj rola serwisantów. Jeśli popsuje się jakiś samochód, wiertarka, czy betoniarka to łatwo je zastąpić czymś innym. Teoretycznie dałoby się też w miarę szybko ściągnąć żuraw mobilny w miejsce popsutego, chociaż koszty takiej operacji byłyby niemałe. Zupełnie inaczej rzecz ma się z żurawiami stacjonarnymi. Budowa wieży takiej dźwignicy zajmuje bardzo dużo czasu, podobnie montaż jej wysięgnika. Wymiana zepsutego żurawia na inny jest tutaj wykluczona. Zajęłoby to bardzo dużo czasu, a czas jak wiadomo to pieniądz. Z tego też względu wszelkie awarie napędów, oprzyrządowania i zasilania żurawia wieżowego należy wykonywać na miejscu. Tak więc sprawni operatorzy i serwisanci żurawi wieżowych to jedna z gwarancji sprawnego prowadzenia robót na wszystkich większych budowach.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana