etykiety
19 grudnia 2018

Kategoria:
Inne

Rodzaje etykiet stosowanych w branży opakowaniowej
5 (100%) / 1 głosów

Rodzaje etykiet stosowanych w branży opakowaniowej

Wiadomo, że wzrok to ten z naszych zmysłów, który działa najszybciej i który niesie z sobą nieporównanie więcej informacji niż wszystkie pozostałe zmysły razem wzięte. Jest to fakt doskonale znany wszystkim  marketingowcom, o czym dowodnie przekonują otaczające nas w niezliczonych liczbach reklamy emitowane w postaci filmowych spotów, umieszczane w prasie, na billboardach i opakowaniach oraz na etykietach.

Etykieta jako nośnik informacji oraz reklama

Teoretycznie etykieta winna przede wszystkim nieść z sobą istotne informacje użytkowe dotyczące konkretnego produktu takie m.in. jak jego skład, parametry techniczne, sposób użytkowania, termin przydatności do spożycia itd. Jak jednak wszyscy widzimy, praktyka jest zupełnie inna, a fachowcy od reklamy dokładają wszelkich starań, aby wzrok potencjalnych klientów był przykuwany także ciekawie zaprojektowanymi i wielobarwnymi grafikami umieszczanymi bezpośrednio na opakowaniu produktu.  Z tego też względu, jak przekonują nas projektanci z firmy PROFIX 3D z Krakowa, etykieta, pozostając pierwszym, najważniejszym i obowiązkowym źródłem informacji o produkcie jest także bardzo istotnym narzędziem marketingowym. Ładnie i pomysłowo zaprojektowana etykieta, potrafi bardzo skutecznie oddziaływać na potencjalnych nabywców towaru, przyciągając ich uwagę przede wszystkim podczas przeglądania sklepowych półek.

Rodzaje etykiet

Jak wszędzie w branży marketingowej, także w projektowaniu i produkcji etykiet umieszczanych na opakowaniach trwa swoisty „wyścig zbrojeń”. Podłożem każdej normalnej nalepki  jest zawsze dwuwymiarowa powierzchnia papieru, folii czasem tkaniny. Na zwykłych klasycznych  naklejkach umieszczanych na większości towarów znajduje się tradycyjna grafika, która przy jej oglądaniu, niezależnie od pozycji, jaką obserwator zajmuje, niczym szczególnym nas nie zaskakuje, abstrahując oczywiście od jej wartości artystycznych i użytkowych. Z zupełnie innym podejściem do tematu mamy do czynienia w przypadku opakowań i etykiet trójwymiarowych. Tutaj spotykamy się z  większą dynamiką, z wrażeniem ruchu, który, jak wiadomo, zawsze szybciej jest rejestrowany  przez oko ludzkie niż statyczny obraz. Opakowania i etykiety 3D produkowane są tzw. technologią lentikularną, a druk nakładany jest najczęściej przy pomocy maszyn offsetowych na tworzywach termoplastycznych, z których najpopularniejszym materiałem jest polipropylen. Dzięki tej technologii zmieniając swoją pozycję (kąt widzenia), obserwator widzi każdorazowo inny obraz. Oczywiście określenia „trójwymiarowość” oraz „3D” są wyłącznie technicznymi nazwami i odnoszą się jedynie do uzyskiwanych efektów. W rzeczywistości i ten rodzaj grafiki jest nanoszony na płaskie, dwuwymiarowe powierzchnie.