Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Opony radialne i diagonalne. Czym się różnią?
Opony diagonalne
Ten typ opon został wprowadzony na rynek około 1898 roku, w celu zastąpienia opon wytwarzanych do tej pory całkowicie z gumy i bardzo długo był standardem w przemyśle mechanicznym. Ich konstrukcja opiera się na dwóch warstwach gumowanych nici osnowy, które ułożone są skośnie względem siebie pod kątem około 50 stopni. Zastosowane nici oplatają zarówno czoło, jak i bok opony i wykonane są z bardzo mocnych materiałów. Najczęściej są nimi sztuczny jedwab, nylon oraz stalowe nitki.Ze względu na solidność konstrukcji, która przekłada się na stabilność całego pojazdu oraz większą odporność na uszkodzenia, opony diagonalne najczęściej stosuje się w portach, na przykład w wozach bramowych – dodaje przedstawiciel firmy Magna Tyres Poland, zajmującej się dystrybucją opon przemysłowych.Również ze względu na swoją konstrukcję, uniemożliwiają one przekroczenie prędkości powyżej 100km/h, co sprawia, że nie nadają się do wszystkich samochodów osobowych. Chętnie natomiast montowane są w pojazdach roboczych, samochodach terenowych, motocyklach, a nawet rowerach.
Opony radialne
Drugim typem opon są opony radialne, które zostały stworzone w 1946 roku z myślą o uzyskaniu bardziej elastycznej opony, która lepiej tłumiłaby nierówności powierzchni. Aby uzyskać pożądany efekt, zastosowano konstrukcję opierającą się na drutówkach, połączonych promieniowo drobnymi, stalowymi linkami. Nici osnowy się nie krzyżują, jak w oponie diagonalnej, lecz rozciągają się równolegle do siebie, tworząc kąt prosty z płaszczyzną symetrii. W wyniku prac uzyskano oponę, która ma lepszy kontakt z nawierzchnią oraz mniejsze kąty znoszenia, co przekłada się na bardziej komfortowe prowadzenie samochodu. Nie bez znaczenia jest lepsza przyczepność opon radialnych na mokrej powierzchni, niż diagonalnych, a także fakt, że nie nagrzewają się one tak szybko. Opony radialne nie pozbawione są jednak wad. Do największych należy większe narażenie boków opony na uszkodzenia, na przykład podczas kontaktu z krawężnikiem, oraz ich większa głośność.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana