opony-radialne
12 lipca 2018

Kategoria:
Inne

Opony radialne i diagonalne. Czym się różnią?
5 (100%) / 1 głosów

Opony radialne i diagonalne. Czym się różnią?

Opona oponie nierówna. Zarówno w kontekście opon do samochodów osobowych, jak i do dużych maszyn budowlanych oraz przemysłowych, możemy wyróżnić dwa podstawowe typy: opony diagonalne i radialne. Historia jednej sięga końca XIX wieku, druga ma znacznie krótszy rodowód. Jakie są między nimi różnice? Które wybrać, aby zapewnić sobie większy komfort jazdy?

Porządna opona to podstawa bezpiecznej jazdy. Ze względu na wciąż rosnącą ilość wypadków na polskich drogach, warto zainwestować w dobre ogumienie. Aby wybrać odpowiednie, dobrze jest zaznajomić się z podstawowym podziałem na opony radialne i diagonalne.

Opony diagonalne

Ten typ opon został wprowadzony na rynek około 1898 roku, w celu zastąpienia opon wytwarzanych do tej pory całkowicie z gumy i bardzo długo był standardem w przemyśle mechanicznym. Ich konstrukcja opiera się na dwóch warstwach gumowanych nici osnowy, które ułożone są skośnie względem siebie pod kątem około 50 stopni. Zastosowane nici oplatają zarówno czoło, jak i bok opony i wykonane są z bardzo mocnych materiałów. Najczęściej są nimi sztuczny jedwab, nylon oraz stalowe nitki.

Ze względu na solidność konstrukcji, która przekłada się na stabilność całego pojazdu oraz większą odporność na uszkodzenia, opony diagonalne najczęściej stosuje się w portach, na przykład w wozach bramowych – dodaje przedstawiciel firmy Magna Tyres Poland, zajmującej się dystrybucją opon przemysłowych.

Również ze względu na swoją konstrukcję, uniemożliwiają one przekroczenie prędkości powyżej 100km/h, co sprawia, że nie nadają się do wszystkich samochodów osobowych. Chętnie natomiast montowane są w pojazdach roboczych, samochodach terenowych, motocyklach, a nawet rowerach.

Opony radialne

Drugim typem opon są opony radialne, które zostały stworzone w 1946 roku z myślą o uzyskaniu bardziej elastycznej opony, która lepiej tłumiłaby nierówności powierzchni. Aby uzyskać pożądany efekt, zastosowano konstrukcję opierającą się na drutówkach, połączonych promieniowo drobnymi, stalowymi linkami. Nici osnowy się nie krzyżują, jak w oponie diagonalnej, lecz rozciągają się równolegle do siebie, tworząc kąt prosty z płaszczyzną symetrii. W wyniku prac uzyskano oponę, która ma lepszy kontakt z nawierzchnią oraz mniejsze kąty znoszenia, co przekłada się na bardziej komfortowe prowadzenie samochodu. Nie bez znaczenia jest lepsza przyczepność opon radialnych na mokrej powierzchni, niż diagonalnych, a także fakt, że nie nagrzewają się one tak szybko. Opony radialne nie pozbawione są jednak wad. Do największych należy większe narażenie boków opony na uszkodzenia, na przykład podczas kontaktu z krawężnikiem, oraz ich większa głośność.