awaria-turbosprezarki
27 września 2018

Kategoria:
Inne

Najczęstsze przyczyny awarii turbosprężarek
5 (100%) / 2 głosów

Najczęstsze przyczyny awarii turbosprężarek

Turbosprężarka jest jedną z ważniejszych części, którą znajdziemy pod maską naszego auta. Jest to wirnikowa maszyna, składająca się z turbiny oraz sprężarki, osadzonych na wspólnym wale. Jej głównym zadaniem jest doładowanie silnika spalinowego. Turbina urządzenia zasilana jest spalinami z silnika, z kolei sprężarka zasila silnik sprężonym powietrzem. Jak wiele części i ta ulega awarii. Jakie są najczęstsze przyczyny awarii turbosprężarek?

Awaria turbosprężarki jest jedną z najpoważniejszych awarii auta, jaka może nam się przydarzyć, dlatego powinniśmy starać się za wszelką cenę jej uniknąć. Przyjrzyjmy się zatem, jakie są najczęstsze awarie turbosprężarek.

Obcy materiał

Zdarza się, że do korpusu ssącego lub wydechowego silnika dostanie się piasek, kamienie, śruby, połamane elementy silnika lub pęknięte elementy przełączeniowe; wówczas mamy do czynienia z awarią, spowodowaną obcym obiektem. Powoduje to pogięcie lub wyszczerbienie się łopatek turbiny lub koła kompresji. Przed wymianą turbosprężarki upewnijmy się, że układy ssące i wydechowe w silniku są drożne.

Problem oleju

Kolejnymi, najpopularniejszymi przyczynami awarii turbosprężarki są problemy z olejem: bądź jest on zanieczyszczony, bądź też następują przerwy w jego dostawie. Jeśli olej silnikowy jest niskiej jakości lub jeśli nie pamiętamy o jego regularnej wymianie, powinniśmy liczyć się z pojawieniem się głębokich rys na łożyskach turbosprężarki. Oprócz brudnego oleju, przyczyną ich powstawania będzie także zablokowany lub uszkodzony filtr oleju bądź niesprawny zawór przelewowy. Z kolei 4-5 sekundowe przerwy w dostawie oleju prowadzą do wypalenia oraz wypolerowania powierzchni łożysk. Będzie się tak działo również w przypadku, gdy samochód nie był użytkowany przez dłuższy czas, ciśnienie oleju jest zbyt niskie bądź silnik został nieprawidłowo uruchomiony po wymianie lub regeneracji turbosprężarki. Jeśli przerwy w dostawie oleju są dłuższe i trwają około 10 sekund, mówimy o niedobrze ciśnienia oleju. Oprócz rys, powoduje on przebarwienia techniczne. Jeśli takie zauważymy, sprawdźmy, czy nie została uszkodzona pompa olejowa lub czy przewód, smarujący turbosprężarkę, nie jest zagięty. Jeśli nasza turbosprężarka uległa awarii, zwróćmy się do renomowanego serwisu turbosprężarek TURBO-TECH. Jeśli naprawa okaże się niemożliwa, pracownicy zaproponują nam kupno nowego, wysokiej jakości urządzenia.

Przegrzanie

Ostatnią, niemniej niebezpieczną przyczyną awarii turbosprężarki jest przegrzanie. Jeśli temperatura spalin jest zbyt wysoka lub jeśli po skończonej pracy zbyt szybko wyłączymy silnik, wówczas następuje nagromadzenie węgla, powstałego w wyniku wypalającego się oleju. Wypala się on w trakcie przejścia wyższej temperatury z korpusu wydechowego turbosprężarki na korpus środkowy. W efekcie omawianego procesu, może powstać korozja łożysk podzespołu, a poszczególne części mogą zostać zagięte lub ulec pęknięciom.