marketing-merchandising
5 września 2018

Kategoria:
Inne

Marketing merchandising. Co warto wiedzieć?
5 (100%) / 2 głosów

Marketing merchandising. Co warto wiedzieć?

Wciąż rozwijający się rynek światowy i powstawanie nowych przedsiębiorstw, zmusza wszystkie firmy do poszukiwania nowych rozwiązań i możliwości, aby zdobyć przewagę nad konkurencją. Doskonałym narzędziem marketingowym, szczególnie sprawdzającym się w przypadku wielkopowierzchniowych sieci sprzedaży detalicznej jest merchandising. Co warto wiedzieć o tego typu rozwiązaniu dla firm?

Według definicji, merchandising jest to ogół działań wywierających wpływ na zachowanie Klienta za pomocą odpowiednich narzędzi, mających na celu zwiększenie sprzedaży. Do takich działań zaliczyć można przede wszystkim skuteczną prezentację sklepu i oferowanych produktów, poprzez odpowiednie ułożenie towaru na półkach sklepowych. Szerzej mówiąc, jest to tak zwany visual merchandising, który opiera się nie tyle co na atrakcyjnym zaprezentowaniu danych towarów, ale i nakładaniu nacisku na wszelkie elementy związane z marką tj. logo, witryna, informacje o akcjach promocyjnych itd. Efektywny visual merchandising spowoduje, że sprzedaż wzrasta, nawet przy małych nakładach finansowych. W Polsce działają firmy, które specjalizują się w merchandisingu, np. Agencja EMBI-MARKETING z siedzibą w Krakowie.

Cele przedsiębiorców stosujących merchandising

Odpowiednie zorganizowanie powierzchni handlowej pod względem wizualnym oraz atmosfera w sklepie, to główne motto skutecznego merchandisingu. Szczegółowe cele przedsiębiorców stosujących merchandising są następujące:

  • Zwracanie uwagi Klientów na akcje promocyjne;
  • Nakłanianie Klientów do odwiedzania lokalu oraz skłonienie ich do zakupu oferowanych produktów;
  • Oddziaływanie na konkurencję;
  • Umacnianie marki;
  • Utrwalanie relacji ze stałymi Klientami i przyciąganie nowych;
  • Wykorzystywanie działań odmiennych od konkurencji, ale jednocześnie bardziej skutecznych.

Narzędzia marketingu merchandising

Marketing merchandising nie sprowadza się tylko do umieszczania towarów na półkach. Pozostałe czynniki, które również przyciągają nowych Klientów i zwiększają obrót, to także wystrój, dresscode pracowników, muzyka w tle, przyjemne zapachy i czystość. Wykorzystanie skutecznych działań promocyjnych za pomocą czynników, takich jak właściwe miejsce, czas, sposób sprzedaży, cena czy ilość sprzedawanego produktu, to również bardzo istotny element, mający na celu zwrócenia uwagi Klientów na dane produkty.

Nieprawidłowy sposób prowadzenia merchandisingu

Najczęstsze błędy przy prowadzeniu działań marketingowych, które zamiast przyciągać Klientów odpychają ich to:

  • Chaos na półkach i brak odpowiedniego planu rozłożenia produktów;
  • Braki na półkach, które powinny być na bieżąco uzupełniane;
  • Zbyt częsta zmiana rozmieszczenia towarów, przez co stali Klienci gubią się i nie mogą odnaleźć pożądanych produktów.

Odpowiednia prezentacja asortymentu, wystrój i skuteczna komunikacja z Klientami to klucz do sukcesu. Warto zainwestować w marketing merchandising, który owocuje rozgłosem danej marki oraz zwiększaniem się obrotów.