1 września 2017

Kategoria:
Inne

Marketing internetowy – podstawowe zagadnienia
5 (100%) / 1 głosów

Marketing internetowy – podstawowe zagadnienia

Marketing jest procesem społecznym, a w zasadzie przemyślaną strategią, która prowadzi do kreowania swobodnej wymiany i oferowania towarów lub usług posiadających jakąś wartość. Na przestrzeni lat powstało wiele odmian marketingu, a jednym z nich jest marketing stosowany w Internecie, który wykorzystuje wiele narzędzi pozwalających na sprawną jego realizację. Składa się on z wielu różnych działań, które opisujemy w poniższym artykule.

Marketing internetowy na co dzień

Rozwój Internetu przyczynia się do kreowania coraz to nowych trendów w marketingu internetowym. Co jakiś czas powstają nowe działania i rozwiązania, które zapadają na długo w pamięć odbiorcom. Teraz nie jest to tylko zwykła reklama wkomponowana w treść artykułu. Pracując online codziennie stykamy się z reklamą banerową lub „pay per click”, blogosferą, wideo marketingiem, e-mail marketingiem oraz mediami społecznościowymi. Są to właśnie niektóre z działań wchodzących w skład marketingu internetowego, zwane również e-marketingiem. Spróbujmy je trochę usystematyzować.

E-mail marketing i pozycjonowanie

E-mail marketing wykorzystuje do bezpośredniej komunikacji pocztę elektroniczną. E-mailing ma za zadanie zbudować lojalność konsumencką, stworzyć pozytywną relację z odbiorcami, zbudować określony wizerunek firmy i sprzedawać. Jego narzędziami są przede wszystkim newslettery, ale również wewnętrzne biuletyny oraz dzienniki elektroniczne i reklamy w wiadomościach e-mail. Pozycjonowanie (SEO, ang. Search Engine Optimization) to z kolei działania, które mają na celu poprawić widoczność witryny internetowej i ustawić ją na jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania poprzez np. odpowiedni dobór słów kluczowych.

Social media i wideo marketing

Na marketing mediów społecznościowych (ang. Social Media Marketing) składają się działania mające na celu zdobycie uwagi i generowanie ruchu internetowego przy pomocy takich narzędzi, jak: Facebook, Twitter, Google+, Instagram, Pinterest i LinkedIn. Dużą popularnością cieszy się w ostatnim czasie wideo marketing, który pozwala na przekazywanie treści za pomocą wideo. Tego typu forma jest znacznie tańsza niż emitowanie reklamy telewizyjnej. Formami wideo marketingu mogą być poradniki i filmy instruktażowe, prezentacje produktów lub usług, a także animacje lub zwykłe filmiki humorystyczne. Często są one wykorzystywane jako wzmocnienie marki w mediach społecznościowych.

Marketing wirusowy

Marketing wirusowy (ang. buzz marketing) polega na rozpowszechnianiu przekazu reklamowego przez użytkowników Internetu, którzy wcielają się w rolę kreatorów opinii na temat oferowanych przez firmę produktów lub usług, a także funkcjonalności i przydatności strony internetowej. Jej celem jest szybkie i lawinowe rozprzestrzenianie się informacji w postaci rekomendacji danego produktu lub usługi.

Reklama internetowa

Reklama banerowa wykorzystuje elementy graficzne (obrazki, zdjęcia, animacje). Jest to bardzo ciekawa forma reklamy ze względu na swobodę dla jej wykonawców. Banery są zamieszczane najczęściej w miejscach, które na danej witrynie od razu rzucają się w oczy. Innym rodzajem reklamy internetowej jest „pay per click”, w której istotną rolę odgrywa płatność za kliknięcie w link lub baner. Firmy zlecające reklamę tego typu płacą za każdego użytkownika, który po kliknięciu przejdzie na stronę produktu lub usługi.

Współpraca z influencerami

Reklamować można się również dzięki współpracy z blogosferą.

Blogerzy docierają swoimi wpisami do bardzo szerokiego grona odbiorców. Marki odkryły potencjał, jaki w nich drzemie i chętnie z nimi współpracują. Są oni przywódcami opinii w dziedzinach, w których się znają, dlatego ich odbiorcy nie mają nic przeciwko wpisom sponsorowanym. Są bardziej podatni na reklamowane na nich nienachlanie produkty lub usługi. Współpraca, która odbywa się pomiędzy markami a wpływowymi osobami, nie tylko z kręgu blogosfery, nazywamy influencer marketingiem – wyjaśnia właścicielka agencji reklamowej ADMAG.