sklep-internetowy
28 sierpnia 2018

Kategoria:
Inne

Logistyczna obsługa sklepów internetowych
5 (100%) / 1 głosów

Logistyczna obsługa sklepów internetowych

W obecnych czasach większość handlu przenosi się do Internetu, a sklepy działające w sieci z roku na roku odnotowują wzrost zakupów i coraz większą liczbę klientów. Kupowanie przez Internet opłaca się bowiem konsumentom; produkty często są tańsze, klient posiada większą możliwość wyboru, a ponadto towar zostaje mu dostarczony pod same drzwi. Jak wygląda zatem logistyczna obsługa sklepów internetowych? Czy należy ona do prostych zadań?

Wraz z rozrastaniem się sklepu internetowego, rosnącą liczbą zamówień oraz klientów okazuje się, że nie jesteśmy już w stanie sami sprostać zadaniu, jakim jest prowadzenie e-sklepu. Wówczas nadchodzi moment, gdy powinniśmy zastanowić się nad zleceniem czynności wysyłania towarów zewnętrznej firmie. Zewnętrzny magazyn zajmie się fizycznym przyjmowaniem dostaw przez całą dobę, identyfikacją towarów przez skanowanie kodów kreskowych i tym samym dodawaniem ich do systemu magazynowego oraz rozłożeniem produktów w magazynie. Odpowiednie ułożenie towarów na półkach ma duże znaczenie dla organizacji pracy sklepu, pozwala bowiem łatwo i szybko znaleźć zamówione przez klientów produkty, co przekłada się na szybkość dostawy. Na rynku funkcjonują trzy modele logistycznej obsługi sklepów internetowych. Jakie?

Równy podział ról

Model podstawowy to taki, w którym sklep internetowy sam zarządza swoim magazynem i sprowadza towary od producentów orz dystrybutorów, z którymi współpracuje. W takim układzie zadaniem firmy logistycznej jest dostawa towaru z magazynu sklepu do odbiorcy. Klienci firm logistycznych, wybierający taki model, chwalą go sobie za przejrzystość podziału obowiązków oraz równy podział ról obu podmiotów. Jest to rozwiązanie szczególnie zalecane małym e-sklepom.

Gdy sklep się rozrasta

Drugi model współpracy między-sklepem, a firmą logistyczną polega na prowadzeniu obsługi magazynu e-sklepu przez operatora za pomocą sieci dystrybucyjnej, którą przesyłane są towary z magazynu do finalnego odbiorcy. Jest to schemat polecany w momencie wzrostu zapotrzebowania na powierzchnię magazynową lub w sytuacji, gdy ze względu na szeroki bądź specyficzny asortyment, e-sklep decyduje się przekazać usługę magazynowania w ręce wyspecjalizowanego operatora logistycznego. Obsługę logistyczną sklepów internetowych, dostosowaną każdorazowo do indywidualnych potrzeb klienta, proponuje na przykład cenione w branży centrum logistyczne DMT.

Na skróty

Ostatni model logistycznej obsługi sklepów internetowych zakłada odbiór przesyłki przez operatora z magazynu producenta lub importera, a następie dostarczenie jej bezpośrednio do finalnego odbiorcy, eliminując tym samym z łańcucha logistycznego magazyn e-sklepu. Takie rozwiązanie łączy się z najniższymi kosztami, a także z najmniejszą liczbą uszkodzeń przesyłek. Trzeba jednak pamiętać, że powinno być ono wypracowanym kompromisem pomiędzy e-sklepem, producentem oraz operatorem logistycznym.