Lakierowanie hydrodynamiczne
21 sierpnia 2018

Kategoria:
Inne

Lakierowanie hydrodynamiczne krok po kroku
5 (100%) / 1 głosów

Lakierowanie hydrodynamiczne krok po kroku

Powłoki lakiernicze na konstrukcjach stalowych pełnią kilka ważnych funkcji. Oprócz nadawania pożądanej barwy wykończenia służą przede wszystkim zabezpieczeniu powierzchni przed korozją, czyli niszczeniem powodowanym oddziaływaniem rozmaitych czynników zewnętrznych. Zarówno urządzenia wykorzystywane na świeżym powietrzu, jak i w pomieszczeniach wymagają stosowania odpowiednich warstw ochronnych.

Zabezpieczenia antykorozyjne stali

Stal jest materiałem powszechnie wykorzystywanym przy tworzeniu maszyn i konstrukcji budowlanych, przede wszystkim ze względu na bardzo dużą wytrzymałość i odporność mechaniczną. Niestety, nawet stal najwyższej jakości jest narażona na korozję, szczególnie gdy znajduje się w trudnych warunkach, np. na zewnątrz czy w bardzo kwaśnym środowisku.

Lakierowanie hydrodynamiczne jest jedną z najnowszych technologii tworzenia warstw ochronnych na elementach stalowych. Dzięki wykorzystaniu odpowiednich farb i lakierów metoda ta pozwala uzyskać efekty nie tylko wyjątkowo trwałe, ale też estetyczne. Nakładanie lakieru natryskiem pod ciśnieniem daje powłokę jednorodną, gładką i wypełniającą nawet najbardziej niedostępne zakamarki.

Lakierowanie hydrodynamiczne – zasada działania

Do lakierowania hydrodynamicznego wykorzystuje się specjalne urządzenie, którego najważniejszymi elementami są pompa i dysza w pistolecie. Pompa zasysa lakier, który za pośrednictwem przewodu wysokociśnieniowego trafia do dyszy. Lakier opuszcza otwór dyszy z bardzo dużą prędkością (wywołaną ciśnieniem) i osadza się na malowanej powierzchni. Niezwykle istotne jest przy tym, by dyszę prowadziła ręka wprawnego specjalisty.

Jak powinno przebiegać lakierowanie natryskowe?

Jak wspomnieliśmy wcześniej, profesjonalny sprzęt nie gwarantuje jeszcze uzyskania oczekiwanych efektów. Kluczową rolę odgrywa tutaj osoba obsługująca dyszę. To operator urządzenia musi czuwać nad jakością powstającej powłoki, a jeśli nie spełnia ona założonych oczekiwań – zmodyfikować sposób nakładania lakieru.

Podczas lakierowania natryskowego należy nakładać kolejne warstwy (pasy) jedna na drugą w ten sposób, by zachodziły na siebie w połowie szerokości. W przypadku dużych powierzchni dla przyspieszenia pracy warto zacząć od krawędzi, a następnie równomiernie wypełniać część środkową.

W sytuacji, gdy na powłoce dostrzegalne są krawędzie bądź rysy, a więc jest ona niejednorodna, konieczne jest zwiększenie ciśnienia rozpylania powłoki. W ten sposób uzyskujemy właściwą atomizację strumienia.

Niezwykle ważne jest także zachowanie odpowiedniej odległości pistoletu z dyszą od lakierowanej powierzchni. Zbyt bliskie ustawienie dyszy względem lakierowanej powłoki skutkuje powstawaniem zacieków, natomiast strumień oddziałujący ze zbyt dużej odległości – tworzeniem się z lakieru lekkiej mgły, która nie dociera do zabezpieczanej powierzchni.

Kolejna istotna kwestia dotyczy kąta nachylenia dyszy względem powierzchni. Zaleca się, by pistolet prowadzić pod kątem prostym przez cały czas trwania aplikacji. Inna zasada, której lakiernicy firmy SEVERT POLSKA muszą bezwzględnie przestrzegać, dotyczy momentu rozpoczęcia i zakończenia aplikacji. Uwolnienie strumienia z dyszy pistoletu może nastąpić dopiero po rozpoczęciu ruchu ręki, nie należy też zaprzestawać prowadzenia dyszy do momentu zakończenia natrysku.