Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Kruszywa do budowy dróg – sposoby wykorzystania
Jaki jest podział kruszyw?
Spośród wszystkich kruszyw, do budowy dróg najczęściej wybierane są kruszywa naturalne, które pochodzą ze złóż naturalnych kopalin. Poza mechaniczną nie zostają one poddawane innym obróbkom. W podziale kruszyw według norm PN-EN – ze względu na sposób pozyskania – wyróżnia się kruszywa naturalne łamane, które są wytwarzane z kopalin urabianych z użyciem materiałów wybuchowych ze złóż naturalnych, oraz kruszywa naturalne żwirowo-piaskowe, produkowane ze złóż naturalnych luźnych skał. Oprócz nich istnieją kruszywa sztuczne pochodzenia mineralnego, które uzyskuje się w wyniku przemysłowego procesu, obejmującego termiczną modyfikację. Ponadto podczas przeróbki nieorganicznego materiału, wykorzystanego uprzednio w budownictwie, produkowane są kruszywa z recyklingu.Kruszywa naturalne w budownictwie drogowym
Jak już zostało wspomniane, kruszywa do budowy dróg są najczęściej kruszywami naturalnymi, takimi jak:- tłuczeń (szuter) – kruszywo pozyskiwane w drodze mechanicznego rozdrabniania skały, które cechuje się szorstkimi ziarnami, przypominającymi sześciany lub ostrosłupy,
- grys – kruszywo, które także jest uzyskiwane w wyniku rozdrabniania skały, a stosuje się je do produkcji betonu asfaltowego, wykorzystywanego później jako warstwa ścieralna drogi; ze względu na fakt, że jest to kruszywo łamane, ziarna mają ostre krawędzie oraz nieregularny kształt, dzięki czemu łatwo się klinują, co sprawia, że utworzone z nich nawierzchnie są niezwykle stabilne,
- żwir, czyli otoczaki skały osadowej – bardzo popularny materiał, wydobywany najczęściej z dna rzek (w niektórych krajach Europy również z dna morskiego).
Cenne właściwości żużlu konwerterowego
Do wymienionych wyżej kruszyw naturalnych warto dodać także żużel konwerterowy, który jest kruszywem sztucznym, będącym produktem ubocznym przetapiania żelaza konwerterowego na stal. Dzięki swoim właściwościom, takim jak: odporność na odkształcenia, erozję i temperatury, stosuje się go jako nawierzchnię drogową, zwłaszcza na drogach szybkiego ruchu – wyjaśnia specjalista z firmy EkoProd, która zajmuje się sprzedażą kruszyw oraz świadczeniem usług w zakresie logistyki dostaw.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana