22 września 2017

Kategoria:
Inne

Z jakich materiałów wykonuje się jachty?
5 (100%) / 1 głosów

Z jakich materiałów wykonuje się jachty?

Budowa jachtu to nie lada wyzwanie. Nowy, luksusowy jacht powinien być wykonany z wysokiej jakości, ekskluzywnych materiałów i substancji. Nie chodzi tu jedynie o prestiż i elegancję, ale też o szereg walorów praktycznych, które zapewnią jednostce pływającej wytrzymałość niezależnie od warunków panujących w akwenie. Jakie materiały przy produkcji jachtów są stosowane najczęściej? Które z nich uchodzą za najlepsze?

Drewno, czyli klasyka gatunku

Klasycznym materiałem wykorzystywanym przy budowie jachtów jest drewno. Elementy drewniane widujemy dziś przede wszystkim na pokładach i kadłubach, choć nie brakuje łodzi wykonanych w całości z drewna. Z uwagi na walory wytrzymałościowe, za najlepsze uchodzą gatunki drewna egzotycznego. Na rynku polskim szczególną popularność zaskarbiły sobie mahonie afrykańskie – acajou, kosipo, sapele i sipo, a także odmiany drewna czerwonego, w tym kotibe i niangon. Wyjątkową odporność na warunki morskie wykazuje teak birmański, czyli teczyna. To tłuste i niepękliwe drewno, zachowujące świeżość przez długi czas. Tańszą alternatywę dla teczyny stanowi iroko. Jakie gatunki jeszcze cieszą się sympatią szkutników?

W nowoczesnym szkutnictwie szerokie zastosowanie znajduje samba, pełniąca rolę wypełniacza w konstrukcjach przekładkowych. Wśród drewna rodzimego, sporą renomę posiada dąb. Jest on prosty w klejeniu i polerowaniu, a zarazem dostatecznie twardy i odporny na warunki zewnętrzne – objaśnia ekspert Aquila Yachts, renomowanego producenta luksusowych jachtów.

Inne materiały do budowy jachtów

W dzisiejszych czasach, drewno coraz częściej służy wyłącznie do wytwarzania dekoracji oraz meblarskiej zabudowy wnętrz luksusowych jachtów. Przy tworzeniu elementów konstrukcyjnych główną rolę odgrywają inne materiały. W przypadku olbrzymich mega-jachtów jest to m.in. stal i aluminium. O wiele częstszym widokiem są jednak jachty wykonane z laminatów poliestrowo-szklanych. Stanowią one połączenie żywicy poliestrowej (bądź nieco rzadziej, lepszej jakościowo żywicy epoksydowej) wraz ze zbrojeniem z włókna szklanego. Kadłuby z włókna szklanego są obecne na rynku już od kilkudziesięciu lat. Cechują się dużą szczelnością, bezpieczeństwem i niezawodnością. Co ważne, laminaty poliestrowo-szklane są niezwykle trwałe i nie odbarwiają się w trakcie ekspozycji na promieniowanie słoneczne, deszcze czy mrozy. Nie korodują, dzięki czemu nie wymagają kompleksowej konserwacji i renowacji. Pozwalają na stosowanie dowolnych, trwałych barw zgodnie ze specyfikacją RAL. Połączenie żywicy plastycznej, drewna i włókna szklanego przynosi zatem pożądany efekt praktyczny, a zarazem stanowi ciekawą wizualnie kompozycję materiałową. Decydując się na zakup konkretnego modelu jachtu warto wziąć ten aspekt pod uwagę.