Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Jak wybrać dobrą szkołę podstawową dla niesłyszących?
Charakterystyka dobrej szkoły dla niesłyszących
Szkoła podstawowa dla niesłyszących powinna zapewniać młodym ludziom dwujęzyczność – naukę języka polskiego oraz języka migowego. Zajęcia powinny być prowadzone przez odpowiednio wykwalifikowanych nauczycieli, czyli surdopedagogów. Klasy w dobrej szkole dla osób niesłyszących charakteryzuje mała liczebność, ponieważ nauczyciel jest w stanie wówczas poświęcić więcej czasu i swojej uwagi poszczególnym dzieciom.Kiedy wybieramy szkołę dla naszego dziecka, zwróćmy uwagę, czy oferuje ona zajęcia logopedyczne dla każdego z uczniów, a także czy zapewnia opiekę psychologiczną i pedagogiczną. Bardzo istotne jest również wychowanie słuchowe i rytmika. Szkoła powinna również zapewniać dzieciom spotkania ze słyszącymi rówieśnikami, by już od najmłodszych lat mogły się poznawać i integrować – mówi nam przedstawicielka Instytutu Głuchoniemych im. Jakuba Falkowskiego w Warszawie.Szkoła dla osób niesłyszących pod niektórymi względami niczym nie różni się od szkół masowych: zapewnia swoim uczniom świetlicę, która działa poza godzinami lekcyjnymi, wyjścia do teatru, wyjazdy na wycieczki w ciekawe miejsca, udział w zajęciach sportowych i różnych konkursach. Warto sprawdzić też, czy szkoła zapewnia możliwość uczestniczenia w kółkach zainteresowań i rozwijania swoich twórczych umiejętności.
A co z dziećmi niedosłyszącymi?
Tak jak zostało wspomniane we wstępie, dzieci z lekkim lub średnim niedosłuchem mogą chodzić do szkoły masowej, jednak kwalifikacja wymaga bardzo szczegółowej oceny. Musimy uwzględnić stopień oraz charakter niedosłuchu, a także poziom rozwoju intelektualnego, szczególnie zwracając uwagę na pamięć wzrokową. Choć dzieci gorzej słyszące często lepiej potrafią się skoncentrować na wykonywaniu niektórych czynności (pisanie, rysowanie, czytanie), ich pamięć wzrokowa bywa niestety gorsza. Kwalifikacja do szkoły powinna także uwzględniać stopień rozwoju mowy, a więc zasób słownictwa, jakie opanowało dziecko, rozumienie mowy, a także gotowość do mówienia. Kwalifikacja obejmuje również ocenę ogólnego stanu zdrowia dziecka i jego cechy osobowościowe, na przykład uspołecznienie – jeśli dziecko wyraźnie jest w sobie zamknięte i nieśmiałe, wstydzi się mówić (nawet do rówieśników), w szkole masowej będzie mu trudno. Jeśli mamy wątpliwości, zawsze możemy poprosić o pomoc pracowników szkoły podstawowej dla dzieci niesłyszących, którzy pokierują nas w ważnych wyborach.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana