rower
30 listopada 2018

Kategoria:
Inne

Jak dobrać akumulator do roweru elektrycznego?
5 (100%) / 2 głosów

Jak dobrać akumulator do roweru elektrycznego?

Rowery wyposażone w silnik elektryczny to wynalazek nienowy, jednak przez wiele lat ignorowany – dopiero w dzisiejszych czasach, dzięki dynamicznemu rozwojowi technologii rozwiązanie to zaczyna zdobywać popularność. Kluczowym elementem roweru elektrycznego jest akumulator zapewniający zapas energii do napędzania silnika. Co należy brać pod uwagę przy wyborze takiego akumulatora?

Napięcie

W tym przypadku zasada jest prosta – napięcie baterii powinno odpowiadać napięciu, do jakiego fabrycznie dostosowany został silnik roweru.

Jeśli silnik pracuje przy napięciu 36V, dokładnie takie samo powinno być napięcie baterii – wyjaśnia przedstawiciel firmy elektrycznenapedy.plCo prawda istnieją silniki, których sterownik pozwala na współpracę z bateriami o innych parametrach, generalnie jednak zaleca się zachowanie podobnych parametrów.

Rodzaj gniazda do baterii

Tutaj również mamy do czynienia z bardzo prostą zasadą – połączenie baterii powinno odpowiadać wejściu w rowerze. Najpopularniejszym rozwiązaniem, które znajdziemy w większości silników, jest wejście 4-pinowe.

Wymiary i kształt baterii

Jeśli posiadamy rower z fabrycznie zainstalowanym silnikiem, nie mamy zbytnio wyboru w tej kwestii – kupując nową baterię musimy wybrać model kształtem i wymiarem pasujący do egzemplarza, których chcemy wymienić. Jeśli jednak sami konstruujemy rower, możemy zdecydować się na jedno z kilku obecnych na rynku rozwiązań:

  • Silverfish – to najpowszechniej stosowany typ baterii rowerowych. Można ją bez problemu zamontować na bagażniku roweru bądź w dolnych lub tylnych częściach ramy.
  • Bottle – kształtem bateria ta bardzo zbliżona jest do silverfish, również może być mocowana w różnych punktach ramy, jednak zwykle instaluje się ją w miejscu, gdzie zwykle montowany jest uchwyt na bidon.
  • Down Tube – w tym przypadku możliwości montażu nie mamy zbyt wielu, prawie wyłącznie instaluje się ją w miejscu bidonu.
  • Rear Back – montowane, zgodnie ze swą nazwą, z tyłu roweru, na bagażniku.
  • Frog – bateria dość rzadko stosowana, montowana pod siodełkiem w mniejszych rowerach i rowerach składanych .

Moc silnika a pojemność baterii

Większa moc silnika zapewnia lepsze przyspieszenie i lepsze wsparcie przy podjazdach, ale powoduje również szybsze rozładowanie baterii. Dlatego też pojemność akumulatora powinna być dostosowania do możliwości układu napędowego. W przypadku rowerów konsumenckich sprawa jest dość prosta, bowiem zgodnie z przepisami silnik takich pojazdów nie może mieć mocy wyższej niż 250W. Jeśli jednak posiadamy niestandardowy model z silnikiem o większej mocy, warto zdecydować się na zakup baterii o większej pojemności. Pojemność ta powinna być dostosowana do naszych potrzeb i stylu jazdy – przykładowo podczas spokojnej jazdy po mieście bateria rozładuje się dopiero po przejechaniu na niej około 90 km. Jeśli jeździmy po bardziej zróżnicowanym terenie i chcemy wyciągnąć z silnika jak najwięcej, ta sama baterii zużyje się po dwukrotnie krótszym dystansie.