komunikacja-glosowa
15 listopada 2018

Kategoria:
Inne

Ewakuacyjna komunikacja głosowa w hotelach i wieżowcach w myśl wymagań dyrektywy 305/2011 („ratowanie w inny sposób”)
5 (100%) / 1 głosów

Ewakuacyjna komunikacja głosowa w hotelach i wieżowcach w myśl wymagań dyrektywy 305/2011 („ratowanie w inny sposób”)

Europejska Dyrektywa Budowlana 305/2011 obowiązuje we wszystkich krajach Unii. W pierwszym załączniku, czyli podstawowych wymaganiach dotyczących obiektów budowlanych czytamy, że obiekty budowlane muszą być zaprojektowane i wykonane w taki sposób, by w przypadku wybuchu pożaru osoby znajdujące się wewnątrz mogły opuścić obiekt lub być uratowane w inny sposób. A co warto wiedzieć o komunikacji głosowej w hotelach i wieżowcach?

Czym są Ratunkowe Systemy Komunikacji Głosowej?

Obowiązująca Dyrektywa mówi o opuszczaniu obiektu lub uratowaniu osób, które przebywają w budynku. Szczególnie trudne jest samodzielne opuszczanie budynków wysokościowych oraz budynków rozległych, na przykład hoteli wznoszonych w dużych miastach, czy potężnych biurowców. Według obowiązujących przepisów osoby zagrożone muszą mieć możliwość natychmiastowego wezwania pomocy, a ratownik musi wiedzieć, gdzie znajdują się osoby potrzebujące wsparcia. W budynkach wysokich i rozległych stosowane są Ratunkowe Systemy Komunikacji Głosowej.

Jak działa Ratunkowy System Komunikacji Głosowej?

By omówić działanie systemów, które służą do komunikacji głosowej w razie zagrożenia, przyjrzymy się systemowi VIGIL OmniCare z oferty firmy BEL AQUSTIC z Gdańska. VIGIL OmniCare pozwala łączyć ze sobą w jednym obwodzie monitorowanej pętli połączeniowej kilka elementów:

  • system komunikacji ratunkowej dla osób niepełnosprawnych,
  • system telefonów pożarowych lub ratunkowych,
  • system alarmów toalet dla osób niepełnosprawnych.

Do wyboru mamy dwa panele interkomu ratunkowego. Panel standardowy jest wyposażony w przycisk wezwania pomocy – jego naciśnięcie natychmiast łączy z operatorem. Panel jest stale monitorowany. Panele zaawansowane mają większe wymiary i posiadają dodatkowe napisy językiem Braill’a. Gdy aktywujemy panel, możemy wyciszyć jednocześnie lokalny głośnik DSO oraz zapalić światło. Telefony pożarowe, które stanowią kolejny element systemu, są instalowane w strefach obejmujących klatki schodowe i drogi ewakuacyjne. System alarmów toalet dla osób niepełnosprawnych może być instalowany jako system całkowicie niezależny lub jako część OmniCare. W specyfikacji systemu możemy dokładnie zapoznać się z zasadami działania systemu, a także dokładnie poznać konstrukcję i sposób działania centrali sterującej, czy paneli zewnętrznych, a nawet przeczytać o połączeniach kablowych w systemie oraz podstawowym i rezerwowym zasilaniu. Na koniec warto dodać, że na rynku dostępne są nie tylko systemy dedykowane dużym, nowoczesnym budynkom. Znajdziemy także systemy przeznaczone do mniejszych instalacji w budynkach o starej strukturze okablowania.