Artykuł sponsorowany

Druk offsetowy bez tajemnic

Druk offsetowy bez tajemnic
Jeśli ktoś ma zaledwie mgliste pojęcie na temat tego, czym właściwie jest druk offsetowy, kojarzy z reguły tę technologię jako alternatywę dla druku cyfrowego, wykorzystywaną przede wszystkim do wykonywania zadruków w większych nakładach. I rzeczywiście, jest to bodaj najbardziej efektywny sposób, by drukować szybko, dużo i relatywnie tanio, a przy tym w wysokiej jakości.  Na temat offsetu warto wiedzieć jednak jeszcze co najmniej kilka rzeczy. Po pierwsze, dobrze jest mieć świadomość, na czym właściwie polega ten sposób przenoszenia tekstu i obrazów na wybrane nośniki. W tym celu można przypomnieć sobie, jak działa klasyczna prasa drukarska, np. ta wymyślona przez Gutenberga. Otóż potrzebna jest w jej przypadku zwykle płaska matryca, którą wykonuje się tak, by stanowiła lustrzane odbicie docelowego zadruku. Pokrywa się ją farbą, a następnie dociska do podłoża. Druk offsetowy natomiast charakteryzuje się tym, że między podłożem a matrycą do czynienia mamy jeszcze z etapem bębna pokrytego gumowym obciągiem. Stąd też często określany jest mianem druku pośredniego.

Bez rzeźbienia

Kolejna różnica to brak elementów wypukłych i wklęsłych, typowych dla klasycznej matrycy. To właśnie pokrycie tych pierwszych farbą umożliwia uzyskanie odbitek. W druku offsetowym natomiast na płaską matrycę nanosi się w wybranych miejscach farbę, a w innych – które są odpowiednikami tych wklęsłych w druku tradycyjnym – roztwór wodny. Farba i roztwór cechują się różnymi parametrami fizykochemicznymi i w związku z tym wzajemnie odpychają, co umożliwia drukowanie.

Offset wodny i bezwodny

Jak dowiadujemy się we wrocławskiej drukarni Anex, jest to offset tzw. wodny, w przeciwieństwie do bezwodnego, w którym zastosowanie znajdują specjalne formy z silikonu i farby o wysokim napięciu powierzchniowym. To zdecydowanie mniej popularna technika, głównie z uwagi na dość wysoki koszt całego procesu. Umożliwia ona jednak naniesienie farby na niektóre powierzchnie niechłonne, zaś farby metaliczne dzięki niej dłużej zachowują swój połysk.

Kiedy offset jest lepszy niż druk cyfrowy

Wróćmy jednak do bardziej rozpowszechnionego offsetu wodnego. Ze względu na zastosowanie w nim stosunkowo niedrogich matryc aluminiowych, a także wysoką prędkość drukowania, technologia ta doskonale sprawdza się w przypadku dużych nakładów, gdzie koszt jednostkowy okazuje się znacznie niższy niż w przypadku chociażby druku cyfrowego. Kolejna przewaga offsetu przejawia się w lepszej odtwarzalności kolorów, dlatego też offsetowo drukuje się nie tylko prasę, plakaty czy ulotki, ale też wizytówki i papier firmowy, gdzie spore znaczenie ma wierne odwzorowanie barw korporacyjnych.

Szeroki wachlarz możliwości

Dzięki technologii offsetowej zadrukowywać można m.in. papier, karton czy materiały samoprzylepne, i to w praktycznie dowolnym formacie. Do wyboru mamy ponadto offset zwojowy i arkuszowy. Różnią się one formą podłoża oraz właściwościami wykorzystywanej farby. Ta stosowana w druku zwojowym ma rzadszą konsystencję i zasadniczo po prostu wsiąka w papier (tzw. offset na zimno albo inaczej coldset), można też ją dodatkowo odparować w wysokiej temperaturze ( offset na gorąco, heatset). W ten sposób drukuje się zwłaszcza na papierze kredowym, np. magazyny z wyższej półki, podczas gdy coldset służy raczej do druku „zwykłych” gazet i czasopism. Farby używane natomiast w druku arkuszowym są bardziej lepkie i nie tylko wsiąkają w papier, ale też ulegają utrwaleniu poprzez polimeryzację. W tej technologii drukuje się z kolei różnego rodzaju broszury, etykiety, plakaty lub gazetki promocyjne.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.