29 września 2017

Kategoria:
Inne

Na czym polega projektowanie witryn?
5 (100%) / 1 głosów

Na czym polega projektowanie witryn?

Witryna to jeden z najważniejszych miejsc w obrębie sklepu. Jednocześnie w wielu przypadkach samodzielnych sklepów jest ona miejscem najbardziej zaniedbanym lub nieumiejętnie przygotowanym. Wynika to bardzo często z nieświadomości na temat tego, jakie zadanie pełni witryna i jak skutecznie ją zaprojektować.

Zadania witryny sklepowej

Witryna to swego rodzaju wizytówka każdego sklepu. Z jednej strony w bardzo dosadny sposób informuje ona przechodzących klientów, jakiego typu produkty znajdą w sklepie. Nawet jeśli nad lokalem wisi szyld precyzujący, czy jest to sklep odzieżowy, obuwniczy czy sportowy, to sama nazwa lub marka sklepu nie zawsze jest w stanie przekazać klientowi informacji o rodzaju oferowanych produktów – np. ich cenie czy przeznaczeniu (w sklepie oferującym eleganckie obuwie skórzane nie znajdziemy raczej butów sportowych lub turystycznych). Właśnie takie wątpliwości rozwiewa witryna. Z drugiej strony ma ona swoją estetyką zachęcać klientów do wejścia i zapoznania się z pozostałą częścią oferty. Ma na to niewiele czasu – zgodnie z przeprowadzanymi badaniami klienci poświęcają 3 do 8 sekund na zapoznanie się z witryną zanim podejmą decyzję o wejściu do sklepu lub pójściu dalej.

Jak urządzić witrynę sklepową?

Wyróżnić można sześć podstawowych kryteriów, które musi spełnić dobrze zaprojektowana witryna sklepowa. W ich omówieniu pomogą specjaliści z firmy CMC Projekt:

  1. Grupa docelowa – witryna powinna być urządzona tak, by przemawiała dobrze do konkretnej grupy odbiorców. Próby urządzenia witryny uniwersalnej, na której znajdą się produkty dla każdego sprawią, że witryna nie będzie miała dostatecznej siły przebicia. Chcąc przemówić do wszystkich w tym samym momencie nie zostaniemy usłyszani przez nikogo.
  2. Temat witryny – każdej witrynie powinien przyświecać jakiś temat przewodni, np. posezonowe wyprzedaże, początek nowego sezonu, etc. Ponadto na witrynie powinny zostać wyeksponowane te produkty, w których sprzedaży specjalizuje się dany sklep.
  3. Kolorystyka – witryna powinna harmonijna, przesycenie kolorami jest zaprzeczeniem tego czynnika. Dobrze jest przyjąć jeden klucz kolorystyczny, odpowiadający np. aktualnym trendom lub nawiązujący do danego okresu.
  4. Estetyka – przede wszystkim powinniśmy pamiętać, by nie umieszczać na witrynie zbyt wielu produktów. Lepiej wybrać kilka najlepszych egzemplarzy co do których mamy pewność, że przykuwają uwagę, niż zaśmiecić witrynę produktami, które nie tak dobrej jakości. Klient z pewnością je dostrzeże, a jego ocena sklepu spadnie. Każdy produkt powinien mieć dość miejsca, by mógł zostać dobrze wyeksponowany.
  5. Materiały reklamowe – witryna sklepowa to miejsce na różnego rodzaju materiały reklamowe i promocyjne. Pamiętajmy, by nie umieszczać na witrynie materiałów zniszczonych lub nieaktualnych i uważamy, by reklamówki nie przyćmiły produktów, które mają promować.
  6. Zasada Cross-merchandising – polega na eksponowaniu obok siebie produktów, których używa się wspólnie. W ten sposób sugerujemy klientowi, by przy zakupie jednego z nich rozważył również opcję nabycia drugiego