Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Charakterystyka spedycji kolejowej
Spedycją nazywamy ogół działań związanych ze zorganizowanym przewozem różnorakich ładunków, zleconym przez podmioty fizyczne lub prawne. Przewóz ten odbywa się pomiędzy określonymi punktami (miejscem odbioru i miejscem dostawy), a także w określonych warunkach (w tym odpowiednio dobranym środkiem transportu) i przedziale czasowym. Na szczególne wyróżnienie zasługuje zaś spedycja kolejowa. Co warto wiedzieć na jej temat?
Jest to jeden z rodzajów spedycji gałęziowej, a więc takiej, gdzie – w przeciwieństwie do spedycji intermodalnej – wykorzystuje się jeden konkretny środek transportu. W tym przypadku jest nim właśnie kolej, a więc pojazdy szynowe (pociągi) poruszające się po ściśle wytyczonych trasach (torach kolejowych), innych niż drogi. Rozwiązanie to pozwala osiągnąć znacznie lepsze niż w przypadku ruchu kołowego parametry z zakresu terminowości i bezpieczeństwa przewożonych dóbr.
Zalety spedycji kolejowej
Pod tym względem ze spedycją kolejową równać się może chyba tylko transport lotniczy. Jest on jednak istotnie droższy, a poza tym obciążony licznymi pewnymi ograniczeniami wynikającymi z gabarytów czy masy niektórych ładunków. Tutaj natomiast konkurencyjny okazuje się jeszcze transport drogą morską, nad którym spedycja kolejowa ma jednak tę przewagę, że pozwala na przewóz towarów w o wiele krótszym czasie. Dobrym przykładem jest choćby transport drobnicy z Chin (organizowany m.in. przez firmę logistyczną DIERA), który koleją zajmuje przeciętnie około dwóch tygodni, podczas gdy statkiem – ponad miesiąc.
Rodzaje transportu kolejowego
Pod pojęciem drobnicy należy tu rozumieć ładunki takie jak listy, paczki czy przesyłki kurierskie, ale też palety, transportowane zwykle w ramach regularnych kursów określonego przewoźnika z danego terminala załadunkowego. Oprócz transportu drobnicowego w ramach spedycji kolejowej wyróżnia się również transport kontenerowy i pełnowagonowy. Pierwszy wariant polega zasadniczo na wykorzystaniu specjalnie opracowanych platform składu pociągu towarowego do przewozu kontenerów używanych w spedycji drogą morską, a w porcie przenoszonych na te platformy dźwigami. Zwłaszcza wyjątkowo ciężkie kontenery opłaca się transportować w ten sposób, nie zaś pojazdami ruchu kołowego.
Mnogość możliwości
W kolejowym transporcie pełnowagonowym do czynienia mamy natomiast z kilkoma podstawowymi rodzajami wagonów:
kryte – służące do przewozu paczek, artykułów przemysłowych, elektroniki, produktów spożywczych i innych ładunków typu „regular”;
węglarki – do przewozu materiałów sypkich (np. węgla, rud metali, piasku, żwiru, cementu, ale też płodów rolnych czy organicznych bądź chemicznych granulatów);
cysterny – do przewozu płynów, czyli m.in. paliw, ropy, wody, chemikaliów lub skroplonego gazu;
platformy – wykorzystywane najczęściej do przewozu ładunków ponadgabarytowych taśm produkcyjnych, maszyn budowlanych, pojazdów mechanicznych czy elementów konstrukcyjnych.
Widać więc z powyższego, że koleją możliwe jest przewiezienie praktycznie każdego rodzaju towaru, w tym materiałów kwalifikujących się jako niebezpieczne.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana