Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Charakterystyka kluczy dynamometrycznych
Klucz dynamometryczny – gdzie jest niezbędny?
Używanie kluczy dynamometrycznych jest absolutnie niezbędne w przypadku dokręcania elementów silnika. Klucze tego typu są więc podstawowym narzędziem, które musi znaleźć się w każdym warsztacie samochodowym. W przypadku przykręcania głowicy silnika konieczne jest przykręcenie dziesięciu, a czasami nawet i większej ilości śrub, z których każda musi być dokręcona z taką samą siłą. Ma to ogromny wpływ na funkcjonowanie silnika oraz zapobiega odkształceniu się głowicy, która jest szczególnie narażona na uszkodzenie. Dokręcając śruby głowicy silnika za pomocą tradycyjnego klucza, ryzykujemy szybkim wypaleniem uszczelki nad głowicą, a nawet nieodwracalnym uszkodzeniem całego silnika. Oprócz samego użycia klucza dynamometrycznego istotne jest także dokręcanie śrub we właściwej kolejności i w kilku seriach, w których stopniowo zwiększa się moment dokręcania poszczególnych śrub. Klucz dynamometryczny powinien być używany także do dokręcania szczególnie delikatnych elementów, gdzie istnieje duże ryzyko uszkodzenia części, w przypadku zastosowania niewłaściwej siły. Duży wybór kluczy dynamometrycznych oferują dobre firmy narzędziowe, np. przedsiębiorstwo Mechanizacja.Klucze dynamometryczne – rodzaje i zasada działania
Decydując się na zakup klucza dynamometrycznego, powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na jego markę oraz na jakość. Ważnym elementem, który także powinien przesądzić o wyborze konkretnego klucza, jest zakres momentu, który dane narzędzie obsługuje. Do dokręcania kół bardzo dobrze sprawdzi się duży klucz dynamometryczny o zakresie od 40 do 200 Nm, z kolei do przykręcania śrub głowicy silnika powinniśmy wybrać klucz o momencie od 2 do 20 Nm. W zależności, do czego będzie użytkowany klucz, należy wybrać taki, który pracuje w zakresie właściwym dla elementów, które będziemy za jego pomocą dokręcali. Użytkowanie klucza dynamometrycznego wymaga odpowiedniej wprawy. Warto jednak pamiętać, że nie używamy go nigdy do odkręcania zapieczonych śrub, klucz dynamometryczny może być bowiem użytkowany jedynie do dociągnięcia śruby. Na pokrętle w rękojeści klucza ustawiamy właściwy moment i powoli zaczynamy dokręcać śrubę. W momencie, kiedy śruba zostanie właściwie przykręcona, klucz dynamometryczny poinformuje nas o tym kliknięciem. W tym dokładnie momencie należy przerwać dokręcanie.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana