zupa-mleczna
13 lipca 2018

Kategoria:
Gastronomia

Zupy mleczne – idealne dla dzieci i dorosłych
5 (100%) / 1 głosów

Zupy mleczne – idealne dla dzieci i dorosłych

Zupy mleczne to dla wielu osób smak dzieciństwa. Warto jednak wrócić do ich jedzenia także w wieku dorosłym. Te proste dania są prawdziwą skarbnicą cennych składników, a przy tym ich przygotowanie jest dziecinnie proste! Poznaj zupy mleczne w różnych wydaniach – tak tradycyjnych, jak i nowoczesnych, dietetycznych, tych mniej fit oraz przekonaj się, że warto je jeść!

Zupy mleczne – tradycyjnie i nowocześnie

Zupy mleczne mają w Polsce bogatą i długą tradycję. Zawdzięczają to prostocie oraz dostępności składników niezbędnych do jej przygotowania, a także dużej pożywności. Jedzono je w miastach i na wsiach, podawano zarówno dzieciom, jak i dorosłym. W XX wieku zupy mleczne stanowiły podstawę menu tzw. barów mlecznych, które w latach dziewięćdziesiątych zostały wyparte przez bary szybkiej obsługi. Wygląda jednak na to, że zdrowa moda na tanie bary mleczne powraca w wielkim – choć nieco odmienionym – stylu. O to, jak wyglądają nowoczesne zupy mleczne, zapytaliśmy w „ROTR” Spółdzielni Mleczarskiej w Rypinie:

Zupa mleczna składa się z mleka jako bazy oraz kaszy, ryżu, klusek, a nawet pokruszonej bułki. Najczęściej jadano owsiankę albo jaglankę, a także tzw. kluski lane. Dziś, kiedy mamy dostęp do zbóż z całego świata, repertuar zup mlecznych jest szerszy. Można przyrządzić np. zupę mleczną z komosą ryżową, amarantusem czy tapioką, z makaronem warzywnym, a także zmieniać jej smak, dodając np. suszone albo kandyzowane owoce, dżemy, soki, sos waniliowy i wiele innych. Pełna dowolność!

Warto jeść zupy mleczne w każdym wieku!

W polskiej tradycji zupy mleczne spożywa się na śniadanie i kolację. Oba te warianty są bardzo korzystne dla zdrowia. Jedzenie zupy mlecznej na śniadanie zapewnia rozpoczęcie dnia od ciepłego i bardzo pożywnego posiłku. Rano najlepiej zdecydować się na płatki owsiane albo grubsze kasze – są one wolniej trawione, co sprawia, że energia uwalniana jest powoli i stopniowo przez kilka godzin po jedzeniu. Mleko zaś dostarcza wapnia. Z kolei ciepła zupa mleczna jedzona wieczorem ułatwi zasypianie.

Kasze i zboża jedzone w zupie mlecznej są nie tylko dobrą dawką energii, ale też źródłem cennych minerałów i mikroelementów: cynku, potasu, magnezu i wielu innych. Szczególnie obfituje w nie poczciwa kasza gryczana. Jeżeli nie lubisz kasz, możesz wybrać płatki przygotowane na ich bazie. Dzięki temu nie tylko uzyskasz ulubioną konsystencję zupy mlecznej, ale też przygotujesz ją w kilka minut! Czy jeszcze kogoś trzeba przekonywać do tego, że warto jeść zupy mleczne w każdym wieku? Smacznego i na zdrowie!