jadłospis
18 lutego 2016

Kategoria:
Gastronomia

Prawidłowy jadłospis dziecka
Oceń post

Prawidłowy jadłospis dziecka

Właściwa dieta jest niezbędna na każdym etapie życia dla utrzymania zdrowia. Codzienny jadłospis dzieci, które do osiągnięcia dojrzałości bardzo dynamicznie się rozwijają, powinien być opracowany ze szczególną starannością, tak aby uwzględniał wszystkie potrzeby malucha. Oto kilka rad, jak żywić naszą pociechę, by nie zabrakło jej energii i dobrego samopoczucia.

Dzienne menu dla dziecka powinno składać się z pięciu dań: śniadania, drugiego śniadania, obiadu, podwieczorku oraz kolacji. Między spożyciem jednego a drugiego posiłku powinien zostać zachowany odstęp około trzech godzin. Dlaczego to jest tak istotne? Ponieważ organizm uczy się wtedy, że w regularnych odstępach czasu otrzyma kolejną dawkę energii, więc nie ma potrzeby magazynowania jej pod postacią glikogenu i tłuszczu. Poza jedzeniem nie można zapominać o uzupełnianiu płynów – zamiast napojów gazowanych oraz pełnych sztucznych barwników i konserwantów soczków, lepiej zaproponować dziecku herbatę, kakao, domowy kompot lub zwykłą wodę.

Śniadanie

To najważniejszy posiłek w ciągu dnia, ponieważ po całej nocy bez jedzenia daje siły na dobry start. Śniadanie dla dziecka powinno składać się w dużej mierze z węglowodanów, które są głównym źródłem energii. Przykładowe śniadanie to kanapki z pełnoziarnistego chleba, chudej wędliny, surowe warzywa (pomidor, ogórek, papryka), płatki owsiane lub musli.

Drugie śniadanie

Ten posiłek dziecko będzie spożywać w szkole, dlatego nie musi być zbyt wyszukany. Zamiast standardowych kanapek warto spakować dziecku jogurt naturalny. W połączeniu z owocami, takimi jak jabłko, pomarańcza czy banan, zapewni mu sporo energii aż do obiadu.

Obiad

To największy posiłek w ciągu dnia, który poza węglowodanami powinien dostarczyć dziecku również dużo białka oraz tłuszczu. Najlepszymi źródłami białka jest mięso kurczaka, warzywa strączkowe, kasza gryczana, ryż. Ryby dostarczają organizmowi cennych nienasyconych kwasów tłuszczowych, a mimo to są znacznie mniej kaloryczne niż czerwone mięso. Poza tym na talerzu nie powinno zabraknąć warzyw gotowanych lub w formie surówek. Jeśli dziecko nie może zjeść obiadu w domu, powinniśmy zapisać je na szkolną stołówkę, gdzie otrzyma pełnowartościowy posiłek. W żadnym wypadku nie powinniśmy dawać dziecku pieniędzy na jedzenie typu fast-food, gdyż jest ono źródłem jedynie niezdrowych tłuszczy, nie posiada jednak zbyt dużej wartości odżywczej.

Podwieczorek

Jest to posiłek podobny do drugiego śniadania, jego zadaniem jest zapewnienie dziecku odpowiednią ilość węglowodanów do czasu kolacji. Wielu rodziców na deser podaje swoim pociechom słodycze – zdecydowanie lepszym wyborem będą jednak przetwory z owoców. Są nie tylko zdrowsze, nie szkodzą zębom, ale również nie są tak kaloryczne i nie zahamują apetytu dziecka przed kolacją.

Kolacja

Kolacja prawidłowo spożywa się najpóźniej dwie godziny przed snem. Powinna być lekkostrawna, aby organizm nie męczył się z trawieniem w nocy, a zarazem na tyle pożywna, by głód nie dopadł dziecka tuż przed położeniem się do łóżka. Kanapka z wędliną i warzywami lub płatki owsiane na mleku sprawdzą się idealnie.

Chcesz posłać swoje dziecko do przedszkola lub żłobka? Sprawdź koniecznie, jakie posiłki są tam podawane w ciągu dnia. Na stronach prywatnych przedszkoli, takich jak Centrum Zabawy i Rozwoju Elfik, znajdziesz pełen jadłospis na każdy dzień.