Mleko i przetwory mleczne
17 sierpnia 2018

Kategoria:
Gastronomia

Nabiał jako stały składnik domowej diety
5 (100%) / 1 głosów

Nabiał jako stały składnik domowej diety

Nabiał zajmuje bardzo ważną, bo trzecią pozycję w piramidzie zdrowego żywienia. W naszej codziennej diecie więcej powinno być tylko owoców i warzyw oraz produktów zbożowych z pełnego ziarna. Według specjalistów Instytutu Żywności i Żywienia, dla zachowania dobrego zdrowia powinniśmy pić dwie szklanki mleka, albo spożywać proporcjonalną ilość nabiału w postaci kefirów, serów bądź jogurtów.

W ostatnich latach nabiał nie cieszy się zbyt dużą popularnością. Można powiedzieć, że mleko padło ofiarą mody. Choć nietolerancja laktozy jest rzeczywiście poważnym problemem, tak naprawdę dotyka ona bardzo niewielu ludzi, zaś wykluczenie produktów mlecznych z diety osób zdrowych, pozbawia ich cennego źródła białka, wapnia i wielu innych ważnych składników odżywczych.

Moc zamknięta w mleku

Nabiałem nazywamy bardzo dużą grupę produktów spożywczych, w których składzie znajduje się ten najważniejszy, czyli mleko. Włączając do codziennego jadłospisu wyroby mleczarskie, takie jak jogurty, sery czy maślanki, wzbogacamy dietę przede wszystkim o wapń, będący podstawą zdrowego rozwoju kości i zębów.

Produkty mleczne są także cennym źródłem niezbędnego dla ciała białka, tłuszczy, soli mineralnych oraz witamin z grupy B, D i A, niezmiernie ważnych dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Zawarty w przetworach mlecznych kwas linolowy wspomaga spalanie tkanki tłuszczowej i przyspiesza wzrost masy mięśniowej.

Nabiał – kiedy potrzebny, a kiedy niezbędny?

Mleko i przetwory mleczne są właściwie niezbędne w diecie dzieci, kobiet i osób w wieku podeszłym. Jeśli chodzi o najmłodszych, kluczową rolę odgrywa tutaj białko, będące podstawowym budulcem wszystkich komórek, a zatem jest niezbędne dla zdrowego wzrostu i rozwoju.

Wysoka zawartość wapnia, wzmacniającego układ szkieletowy, również skłania do podawania nabiału dzieciom, jednak zachęca także do włączania wyrobów mlecznych do jadłospisu osób narażonych na osteoporozę, w tym osób starszych, a zwłaszcza kobiet po menopauzie.

Mleko i jego przetwory

W mleku zawarte są nie tylko wymienione wcześniej witaminy, minerały i białko, ale niemal wszystkie składniki pokarmowe, niezbędne do życia człowieka. Organizm osoby zdrowej jest w stanie szybko i łatwo przyswoić składniki mleka i wykorzystać je dla swojego rozwoju oraz regeneracji.

W sprzedaży mleko dostępne jest w wielu odmianach, które wyróżnia się na podstawie zawartości tłuszczu i sposobu utrwalenia. Najpopularniejszym sposobem obróbki mleka jest proces UHT. Takie mleko, w przeciwieństwie do pasteryzowanego, nie wymaga przegotowania przed spożyciem. Jest też znacznie smaczniejsze i bogatsze w witaminy niż mleko sterylizowane.

Z mleka można wyprodukować rozmaite napoje fermentowane, jak np. jogurty, zsiadłe mleko czy kefiry. Najstarszym ze znanych człowiekowi mlecznych napojów fermentowanych jest kefir, który zawiera naturalne skupiska populacji symbiotycznych mikroorganizmów, wpływających pozytywnie na funkcjonowanie układu pokarmowego.

Wykorzystując technikę wirowania, z mleka możemy uzyskać także śmietanki o różnej zawartości tłuszczu. Śmietany są doskonałym źródłem nasyconych kwasów tłuszczowych, wapnia i fosforu, a także witaminy A.

Do nabiału zaliczamy także  wszelkie sery. Te wytwarza się poprzez wytrącenie z mleka tłuszczy i białek w postaci skrzepu, który następnie poddawany jest dalszej obróbce. Nie każdy ser możemy jednak nazwać zdrowym. Aby mieć pewność, że spożywamy produkty sprzyjające zdrowiu, warto sięgać po sery producentów, posługujących się standardami norm jakościowych ISO 22000, ISO 9001 oraz IFS, jak np. „ROTR” Spółdzielnia Mleczarska w Rypinie.

Najzdrowsze są zdecydowanie sery twarogowe – lekkostrawne, pozbawione konserwantów i zbędnych dodatków, stanowią bezpieczne i bogate źródło białka. Sery żółte, choć również bardzo smaczne, zawierają znacznie więcej tłuszczu i cholesterolu. Podobnie jest z serami topionymi, te z kolei mają mniej wapnia, za to więcej fosforanu