Artykuł sponsorowany

Kawa z mlekiem czy bez?

Kawa z mlekiem czy bez?
Kawa stała się dla wielu z nas niezbędnym atrybutem codzienności. Niektórzy piją ją dla przyjemności, podczas relaksu w samotności lub spotkań z przyjaciółmi, inni nie wyobrażają sobie zacząć dnia bez filiżanki mocnej kawy na pobudzenie. Kawoszy podzielić można na dwie grupy: miłośników czystej kawy bez dodatków i zwolenników napojów kawowych, wzbogaconych mlekiem, cukrem i innymi dodatkami. Obie strony od dawna toczą między sobą spór o to, która opcja jest lepsza.

Kwestia smaku

Smak jest głównym czynnikiem, którym kierujemy się wybierając między kawą czarną a kawą z mlekiem. Jest to kwestia mocno indywidualna – niektórzy lubią mocny, cierpki smak kawy, ich zmysł smaku jest na tyle wrażliwy, że są w stanie rozpoznać jej gatunek i jakość. Mleko, śmietana, cukier czy syropy smakowe do pewnego stopnia łagodzą smak kawy i sprawiają, że staje się ona bardziej przystępna dla innych. To właśnie takie napoje jak latte, cappuccino czy macchiato są przez nich najbardziej lubiane. Mimo to dodatki nie niwelują całkowicie smaku kawy, nadal jest on wyczuwalny.

Kwestia zdrowia

Nieco pomijaną, choć przecież ważniejszą od smaku jest kwestia wpływu kawy na nasze zdrowie. Posiada ona liczne właściwości, które wpływają na poprawę naszego samopoczucia a także stan zdrowia. Przede wszystkim kawa przyspiesza pracę serca i rozszerza naczynia krwionośne – efektem jest zwiększenie przepływu krwi, dotlenienie organizmu i pobudzenie go. Kawa ponadto przyspiesza metabolizm i przyczynia się do spalania tkanki tłuszczowej oraz usuwania toksyn z organizmu, dlatego stosowana jest często jako element diet odchudzających. Z drugiej strony kawa wypłukuje z organizmu ważne dla zdrowia minerały, takie jak wapń, potas, żelazo i magnez. Spożywana w zbyt dużych ilościach może uzależniać, prowadząc do „zdenerwowania kofeinowego”, objawiającego się rozdrażnieniem, uczuciem niepokoju, kłopotami ze snem. Kawa czarna, pozbawiona wszelkich dodatków charakteryzuje się niską kalorycznością, jest łatwiej wchłaniana przez układ pokarmowy, dzięki czemu silniej działa na organizm, lecz jej wysoki poziom pH prowokuje intensywniejszą produkcję soków żołądkowych. To wszystko sprawia, że czarna kawa nie będzie służyć osobom z niedoborami minerałów, chorobami układu pokarmowego oraz kobietom w ciąży czy karmiącym piersią. Kawa z mlekiem ma również swoje zalety i wady. Mleko jest bogatym źródłem wapnia, dlatego jego dodawanie do kawy może w pewnym stopniu zrekompensować straty tego minerały w wyniku wypłukiwania. Ponadto zmniejsza ono odczyn pH kawy, sprawia że staje się ona łagodniejsza dla żołądka. Z drugiej strony mleko oraz inne dodatki sprawiają, że kawa staje się bardziej kaloryczna i trudniejsza do strawienia, ponadto osłabiają one jej wchłanianie się do organizmu, dlatego słabiej pobudza ona układ krwionośny i metabolizm organizmu. Jak widać, trudno jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, czy lepiej pić kawę z mlekiem, czy też bez. Jedno jest pewne – jeśli chcemy by nasze napoje kawowe smakowały wyjątkowo, musimy zadbać nie tylko o gatunek kawy, ale również o gatunek mleka. ROTR Spółdzielnia Mleczarska w Rypinie posiada w swojej ofercie mleko produkowane specjalnie z myślą o baristach i smakoszach latte, cappuccino i innych napojów kawowych. Można je teraz nabyć również poprzez sklep internetowy mleczarni.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.