tworzenie firmy
1 czerwca 2016

Kategoria:
Finanse, Inne

Tworzenie nowej firmy – o czym warto pamiętać?
5 (100%) / 1 głosów

Tworzenie nowej firmy – o czym warto pamiętać?

Coraz więcej Polaków decyduje się na rozpoczęcie samodzielnej działalności gospodarczej. Wybór takiej drogi kariery z jednej strony kusi pewnymi korzyściami, z drugiej zaś – nakłada wielkie obowiązki. Z pewnością nie każdy jest w stanie utrzymać się na rynku przez dłuższy okres czasu i rozwijać swoją działalność. Jednak wśród specjalistów od human resources powszechna jest opinia, że każdy powinien przynajmniej raz spróbować działać na własną rękę, gdyż w ten sposób możemy zdobyć bardzo wiele cennych umiejętności, nieosiągalnych przy pracy wyłącznie na etat.

Krok pierwszy – pomysł

Każdy dobry biznes zaczyna się od dobrego pomysłu. Pod pojęciem „pomysł” nie należy jednak rozumieć jedynie wybitnie oryginalnych, niepowtarzalnych idei – zdarza się, że ktoś otwiera firmę świadczącą usługi niedostępne nigdzie indziej na rynku i ponosi porażkę, gdyż po prostu nikt nie jest takimi świadczeniami zainteresowany. Powinniśmy jednak wiedzieć, czym chcemy się zajmować, mieć dość dokładnie określone cele – pozwoli nam to po pierwsze ocenić opłacalność przedsięwzięcia, a po drugie planować długofalowo kolejne działania. Warto pamiętać, że rynek żyje i czasem musimy dostosować swoją działalność do aktualnych trendów.

Krok drugi – finanse

Założenie własnej firmy w dużej części przypadków wymaga pewnych inwestycji, a tym samym – środków pieniężnych. Możemy polegać na własnych oszczędnościach, jednak czasem wydatki związane z rozpoczęciem działalności przekraczają nasze możliwości finansowe. W takich chwilach warto rozejrzeć się za możliwościami dofinansowania. Jest kilka źródeł, z których możemy skorzystać – fundusze venture capital, fundusze zalążkowe, dotacje unijne lub dotacje z powiatowych Urzędów Pracy. Jednym z warunków uzyskania takiego dofinansowania jest posiadanie dobrze opracowanego biznesplanu.

Krok trzeci – rejestracja działalności

Aby móc zgodnie z prawem funkcjonować na rynku, powinniśmy zarejestrować naszą działalność. Pierwszym etapem jest wypełnienie formularza CEIDG-1 – zawiera on wniosek o wpisanie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, wniosek o przyznanie numerów NIP i REGON oraz zgłoszenie do ZUS. Po wypełnieniu formularza udajemy się z nim do urzędu miasta lub gminy i tam rejestrujemy naszą działalność. W terminie 7 dni od rozpoczęcia działalności powinniśmy zgłosić się do właściwego Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Prowadzenie firmy niesie za sobą wiele plusów, ale również wielkie zobowiązania. Z jednej strony stajemy się niezależni, sami decydujemy o tym, co robimy i ile czasu poświęcamy pracy – z drugiej jednak praca na własną rękę może być przyczyną dużego stresu (głównie ze względów finansowych) i wymaga dużej odpowiedzialności za każdy aspekt naszej działalności – w tym np. rozliczeń podatkowych. Na szczęście małe i średnie przedsiębiorstwa mogą w tym względzie liczyć na pomoc profesjonalnych biur rachunkowych, takich jak Kancelaria Finansowo-Księgowa Saldo.