Artykuł sponsorowany

Jaką lokatę wybrać?

Jaką lokatę wybrać?
Minęły już czasy, w których finansowe nadwyżki chowało się w bieliźniarce lub skrytce w podłodze. Współcześnie funkcję przechowalni pieniędzy pełnią banki i ich instrumenty finansowe, które pozwalają nie tylko bezpiecznie schować pieniądze, ale także dzięki powierzeniu ich pod opiekę instytucji coś jeszcze zyskać. Nie każdy ma żyłkę do inwestowania lub zwyczajnie boi się ryzykować. Stosunkowo bezpiecznym instrumentem finansowym, obok konta oszczędnościowego, jest lokata terminowa, zwana również depozytem bankowym. Laikowi (a prawie każdy, kto niewiele wie na temat inwestowania i instrumentów finansowych, może śmiało się tak nazwać) będzie trudno zdecydować, jaka lokata będzie dla niego najbardziej zyskowna i bezpieczna. Decydując, jaką lokatę wybrać, należy bowiem wziąć pod uwagę kilka zmiennych i przede wszystkim – nie ufać reklamom telewizyjnym i prasowym. Pierwszą zmienną, jaką musimy wziąć pod uwagę zastanawiając się, jaką lokatę wybrać, jest rentowność inwestycji. Pod tym pojęciem kryje się oczekiwany zysk po okresie zapadalności – czyli po zakończeniu terminu działania lokaty. Chociaż spodziewany procent wzrostu jest określony w umowie z bankiem, może zdarzyć się tak, że zysk będzie mniejszy od spodziewanego. Dzieje się tak ze względu na inflację oraz stopy procentowe – ich wzrost lub spadek nie jest tak łatwo przewidzieć, choć pewne prognozy powinny podpowiedzieć nam, czy wybrać lokatę z oprocentowaniem stałym czy zmiennym. Przy prognozowanych podwyżkach stóp procentowych, lepiej się zdecydować na lokatę z oprocentowaniem zmiennym – będzie można zyskać na ich późniejszym ewentualnym spadku. Stałe oprocentowanie lokaty będzie bardziej opłacalne w przypadku prognozowanego zmniejszania się stóp procentowych – ewentualne podwyżki nie zaszkodzą zyskom. Przed podpisaniem umowy z bankiem warto też spytać o to, z jaką częstotliwością kapitalizowane są odsetki – im częściej, tym pewniejszy zysk. Kolejna kwestia, jaką należy rozważyć decydując, jaką lokatę wybrać, jest płynność środków finansowych – czyli ewentualne konsekwencje, jakie poniesiemy, rezygnując z lokaty przed jej zapadalnością. Część lokat jest tak skonstruowana, że pozwala na wycofanie środków w dowolnym momencie, ale kosztem zmniejszenia stopy zwrotu – jest więc to opcja mniej opłacalna dla tych, którzy dysponują kwotą z góry przeznaczoną do depozytu. Większość lokat dla drobnych ciułaczy jest jednak tak skonstruowana, że wycofanie pieniędzy grozi utratą części lub nawet całości odsetek. Dlatego na zamrożenie pieniędzy należy wybrać taki okres, w którym nie przewidujemy większych wydatków. To też kwestia gospodarowania nadwyżkami finansowymi – może lepiej do części z nich mieć dostęp zostawiając je na koncie oszczędnościowym (które też jest oprocentowane, choć nisko), aby uniknąć później sytuacji, w której przedwczesne odmrożenie pieniędzy z lokaty będzie nas kosztować cały spodziewany zysk. Ostatnią kwestią jest ocena ryzyka. Przy lokatach tradycyjnych nie jest ono duże, ale może zdarzyć się sytuacja, w której bank ogłosi upadłość, a część naszych oszczędności po prostu przepadnie. Dlatego decydując o tym, na jakiej lokacie chcemy umieścić pieniądze, dokładnie sprawdźmy dane finansowe banku i prognozy dotyczące jego rozwoju.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.