Artykuł sponsorowany

Jak można skorzystać z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych? Poradnik

Jak można skorzystać z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych? Poradnik
Ryczałt ewidencjonowany jest jedną z uproszczonych form opodatkowania. Korzystają z niego przede wszystkim ci przedsiębiorcy, którzy nie mogą wykazać wysokich kosztów uzyskania przychodu. Taki sposób rozliczenia pozwala przedsiębiorcy na prowadzenie uproszczonej księgowości i umożliwia zastosowanie niskich stawek opodatkowania.

Ryczałt ewidencjonowany – kiedy zgłosić?

Przedsiębiorca, który wybiera tę formę rozliczenia już od początku prowadzenia działalności gospodarczej, powinien złożyć pisemne oświadczenie w Urzędzie Skarbowym najpóźniej w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Wygodną alternatywą jest deklaracja tej formy rozliczenia we wniosku rejestracyjnym. Możliwa jest także zmiana sposobu opodatkowania w firmach i spółkach działających już na rynku – wyjaśnia nasz rozmówca z Biura Rachunkowo-Księgowego PLUS. Jeżeli działający już przedsiębiorca chce przejść na ten sposób rozliczenia z fiskusem, musi zgłosić się z wnioskiem do US najpóźniej do 20 stycznia danego roku rozliczeniowego.

Limity ryczałtu ewidencjonowanego

Przedsiębiorców, którzy planują rozliczać się w formie ryczałtu obowiązują pewne limity. Z ryczałtu mogą korzystać osoby i spółki, których działalność w roku poprzednim dała przychody nieprzekraczające kwoty 150.000€. Podatek należy odliczać od przychodu nie pomniejszonego o koszty uzyskania.

Stawki ryczałtu ewidencjonowanego

Choć przedsiębiorca rozliczający się w ten sposób nie korzysta z żadnych preferencji i nie może pomniejszyć przychodu o koszt jego uzyskania, do tego wyboru rozliczenia zachęcają niskie stawki. W zależności od rodzaju działalności, przedsiębiorca rozlicza się wg stawki 3%, 5,5%, 8,5%, 17% lub 20%, zaś w przypadku zróżnicowanej działalności wg kilku stawek.

Ewidencja przychodów

Przedsiębiorcy rozliczający się ryczałtem ewidencjonowanym prowadzą uproszczoną księgowość, która obejmuje ewidencję przychodów, odrębną na każdy kolejny rok podatkowy. Taka ewidencja obejmuje wyłącznie przychody z działalności, czyli pomija koszty. Jeżeli przedsiębiorstwo zatrudnia pracowników i dysponuje majątkiem trwałym, konieczne jest również prowadzenie ewidencji zatrudnienia i wyposażenia. W praktyce ryczałtem ewidencjonowanym warto rozliczać się przede wszystkim w przypadku trzech najniższych stawek. Dla przedsiębiorców, którzy mogą wykazać duże znaczne koszty uzyskania przychodu, bardziej opłacalnym będzie rozliczenie wg zasad ogólnych.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.