25 lipca 2016

Kategoria:
Finanse

Co należy wiedzieć przed podjęciem pracy w Niemczech?
5 (100%) / 2 głosów

Co należy wiedzieć przed podjęciem pracy w Niemczech?

Wyjazd za granicę do pracy jest dla wielu naszych rodaków atrakcyjną formą podreperowania domowego budżetu. Jednym z najchętniej wybieranych kierunków emigracji zarobkowej są Niemcy – głównie ze względu na bardzo konkurencyjne stawki nawet za prace u nas zdecydowanie słabo płatne. Co warto wiedzieć i na co się przygotować przed wyjazdem do takiej pracy?

ABC niemieckiego rynku pracy

Do Niemiec przyciągają Polaków przede wszystkim atrakcyjne wynagrodzenia – za pracę np. sprzątaczki czy opiekuna osób starszych można tu zarobić kilka razy więcej niż w Polsce. Do tego dobry dojazd, bliskość kulturowa czy możliwość bezproblemowego porozumienia się (wielu naszych rodaków wciąż zna lepiej język niemiecki niż angielski) sprawiają, że nie brakuje chętnych do podjęcia pracy za naszą zachodnią granicą. Pracy można szukać za pośrednictwem polskich i niemieckich portali ogłoszeniowych, w organizacji tego typu zatrudnienia specjalizują się agencje pracy za granicą, warto również dowiedzieć się w najbliższym Urzędzie Pracy, czy nie ma ciekawych ofert odpowiadających naszym kwalifikacjom i wymaganiom.

Dokumenty – o tym musisz pamiętać

Zanim podejmiesz swoją pierwszą pracę w Niemczech, po pierwsze potrzebne będzie Ci zameldowanie (Anmeldung). Bywa, że formalności związane z zameldowaniem załatwia dla pracownika jego przyszły pracodawca, jeśli nie – będziesz musiał pofatygować się z ważnym dokumentem tożsamości oraz z umową najmu do odpowiedniego urzędu. Ważne, by uzyskany dokument przechowywać, gdyż będzie on potrzebny np. w przypadku zmiany miejsca pracy. Kolejne istotne sprawy to karta podatkowa (Lohnsteuerkarte) i numer identyfikacji podatkowej (TIN) – a więc niemiecki odpowiednik naszego numeru NIP. Kartę podatkową powinieneś otrzymać w czasie do dwóch tygodni po zameldowaniu, w kolejnych latach, jeśli zostaniesz w Niemczech, będziesz ją otrzymywać automatycznie na przełomie września i października. Równie istotny jak kwestia zameldowania i opodatkowania jest numer ubezpieczenia społecznego (Sozialversicherungsnummer) i legitymacja ubezpieczeniowa (Sozialversicherungausweis). W tym przypadku to na pracodawcy spoczywa obowiązek zgłoszenie pracownika do ubezpieczenia. Gdy to się stanie, otrzymasz numer ubezpieczenia społecznego i legitymację ubezpieczeniową z miejscem na zdjęcie. Legitymacja niezależnie od zmiany pracy jest jedna na całe życie, co warto mieć na uwadze i nie zgubić jej. Pracodawca zgłasza również pracownika do ubezpieczenia zdrowotnego i również pocztą na adres zameldowania pracownik otrzymuje kartę ubezpieczenia zdrowotnego (Krankenkassekarte). Warto również wyrobić sobie Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego, która upoważnia do refundacji opieki lekarskiej podczas pobytu za granicą – czyli np. w Polsce.  Zdecydowanie lepiej, jeśli przed wyjazdem znasz dobrze język niemiecki – wtedy łatwiej odnajdziesz się w zupełnie nowym środowisku. W razie jakichkolwiek wątpliwości np. co do treści podpisywanych dokumentów warto skonsultować się z tłumaczem specjalizującym się w tłumaczeniach z języka niemieckiego np. z biurem MAWIL Małgorzata Wilczyńska w Warszawie.