Artykuł sponsorowany

Prawne i praktyczne aspekty podpisu elektronicznego

Prawne i praktyczne aspekty podpisu elektronicznego
Dawniej nasza obecność przy podpisywaniu wszelkiego rodzaju umów, oświadczeń czy dokumentów urzędowych była konieczna. Dzisiejsza technologia pozwala wiele spraw załatwiać zdalnie. Coraz powszechniej jest stosowany elektroniczny obieg dokumentów, nawet tych o dużej wadze czy randze. Jednym z narzędzi, które to umożliwiły, jest coraz częściej spotykany podpis elektroniczny.

Rodzaje podpisu elektronicznego

Według polskiego prawa, uzgodnionego z prawem Unii Europejskiej wyróżnimy trzy rodzaje podpisu elektronicznego:
  • Podpis elektroniczny – czyli deklaracja tożsamości, złożona w postaci elektronicznej pod dokumentem, na przykład imię i nazwisko, faksymile podpisu itd.
  • Zaawansowany podpis elektroniczny – czyli podpis, który dzięki zastosowaniu technologii jest jednoznacznie związany z dokumentem oraz autorem i trudny do sfałszowania.
  • Kwalifikowany podpis elektroniczny – czyli forma podpisu zaawansowanego, która korzysta z certyfikatu kwalifikowanego wystawionego przez kwalifikowany urząd certyfikacji oraz klucza prywatnego przechowywanego na karcie kryptograficznej.

Jak to działa?

Spytaliśmy w firmie Biuro Usług Informatycznych, zajmującej się wystawianiem tego rodzaju podpisów, na jakiej zasadzie to działa.
Podstawą działania podpisu elektronicznego jest para kluczy, na którą składają się klucz prywatny i przypisany do niego klucz publiczny. Najogólniej rzecz ujmując, założenie podpisu elektronicznego możliwe jest dzięki kluczowi prywatnemu, a jego zweryfikowanie, dzięki kluczowi publicznemu (klucze muszą pochodzić z jednej pary). Dzięki tej zależności podpis elektroniczny pozwala na jednoznaczne wskazanie autora podpisanego dokumentu.

Gdzie znajduje zastosowanie?

Ponieważ podpis elektroniczny zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa danych, aktualnie obowiązujące przepisy prawne coraz częściej nakładają obowiązek realizacji poszczególnych formalności drogą elektroniczną. Zatem za jego pomocą będziemy nawiązywać kontakty z urzędami typu ZUS czy Urząd Skarbowy, np. wysyłać deklaracje w programie Płatnik czy składać e-deklaracje podatkowe oraz do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Jak też i składać różnego rodzaju wnioski np. do KRS do Krajowej Izby Odwoławczej, składać pisma procesowe. Bez niego niemożliwe będzie też prowadzenie korespondencji elektronicznej z Generalnym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych czy z urzędami administracji publicznej, zawieranie umów cywilno-prawnych w formie elektronicznej, udział w aukcjach i przetargach elektronicznych, wystawianie faktur elektronicznych oraz składanie dyspozycji, przelewów, zmian w bankowości elektronicznej.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.