Artykuł sponsorowany

Pomiary akustyczne. Gdzie i kiedy należy je wykonywać?

Pomiary akustyczne. Gdzie i kiedy należy je wykonywać?
Dźwięk towarzyszy człowiekowi wszędzie, począwszy od miejsca pracy czy ruchliwej ulicy po miejsce wypoczynku na łonie natury. Zależnie od natężenia może być akceptowanym elementem otoczenia albo źródłem dyskomfortu. Może też niekorzystnie wpływać na zdrowie. Stworzenie zdrowego i bezpiecznego środowiska wymaga zadbania o właściwe natężenie dźwięku. Pomagają w tym pomiary akustyczne.

Czym są pomiary akustyczne? 

Pod pojęciem pomiarów akustycznych kryje się szereg badań, których celem jest dostarczenie danych zarówno o natężeniu dźwięków, jak i o sposobie ich rozchodzenia się w danym otoczeniu. Pomiary te wykonuje się zarówno na potrzeby ochrony ludzi czy środowiska, jak i w celu stworzenia najlepszych warunków do słuchania muzyki lub odbierania przekazów audio. Przykładowo, badanie czystości dźwięków jest niezwykle ważne np. w przypadku tłumaczeń na żywo. Powszechnie wykorzystuje się je również do pomiarów izolacyjności materiałów budowlanych. Zastosowanie metod badawczych, w których specjalizuje się między innymi firma Ekolab, jest bardzo szerokie. Zależnie od celu badania i miejsca mierzy się różne parametry dźwięków. Są to między innymi:
  • hałas intonacyjny,
  • moc akustyczna urządzeń,
  • czas pogłosu,
  • rozkład fal stojących w pomieszczeniu,
  • wskaźniki przejrzystości i wyrazistości dźwięku,
  • wskaźnik zrozumiałości mowy,
  • poziom izolacyjności akustycznej przegród czy materiałów,
  • poziom drgań,
  • chłonność akustyczna pomieszczeń,
  • poziom hałasu tła akustycznego.
Podane parametry dotyczą głównie wnętrz i nie wyczerpują jeszcze wszystkich możliwości badawczych. Pomiary akustyczne są też wykonywane na zewnątrz, w celu określenia rozchodzenia się fal dźwiękowych, wyznaczania stref ciszy (np. osłoniętych ekranami akustycznymi) czy planowania zagospodarowania przestrzeni. Badania tego typu dostarczają informacji zarówno o hałasie emitowanym na zewnątrz, jak i do wewnątrz obiektów.

Gdzie i kiedy należy wykonywać pomiary akustyczne?

Dziedzinami, w których najczęściej wykorzystuje się pomiary akustyczne, są budownictwo oraz BHP. W pierwszym przypadku, dzięki takim badaniom, buduje się bardziej komfortowe, ciche budynki. Pomiary drgań mają też znaczenie w ocenie trwałości konstrukcji i ryzyka ich pękania czy zawalenia. W drugim przypadku celem wykonania badań jest zatroszczenie się o bezpieczeństwo pracowników na stanowiskach pracy oraz eliminowanie zagrożeń, których konsekwencją są choroby zawodowe lub poważne wypadki. Wysokie natężenie dźwięku nie tylko obniża koncentrację i wydajność pracy. Prowadzi również do stopniowej utraty słuchu i niekorzystnie oddziałuje na układ nerwowy, będąc przyczyną różnych dysfunkcji organizmu. Pomiary akustyczne wykonuje się w halach maszyn, na lotniskach czy w pobliżu autostrad w celu określenia poziomu bezpieczeństwa środowiska. Zarówno wartość natężenia, jak i sposób rozchodzenia się fal dźwiękowych dostarczają informacji niezbędnych do projektowania i budowy ekranów akustycznych, dźwiękochłonnych osłon maszyn czy wyciszania stanowisk pracy. Poza firmami budowlanymi i instytucjami z branży BHP, z wyników badań akustyki mogą też korzystać projektanci terenów zielonych, firmy odpowiedzialne za zagospodarowanie terenów miejskich, organizację imprez masowych, budowę stadionów i boisk, sal koncertowych, kin i teatrów, a nawet szkół i przedszkoli. Przeprowadzenie pomiarów zaleca się na etapie projektowania budynków mieszkalnych i przemysłowych oraz ciągów komunikacyjnych. Można je też wykorzystać do wyciszenia biura lub mieszkania czy do poprawy akustyki wnętrz.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.