Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Czym jest podpis elektroniczny i gdzie znajduje zastosowanie?
Jak działa podpis elektroniczny?
Podpis elektroniczny jest sposobem weryfikacji tożsamości osoby podpisującej dokument, a jednocześnie jego zabezpieczeniem, w przypadku cyfrowego obiegu dokumentów. Rezygnacja z papieru wiązała się z koniecznością ochrony dokumentów przed ingerencją osób do tego niepowołanych. Po to powstał podpis elektroniczny. Wdrożeniem tej technologii zajmują się wyspecjalizowane firmy, np. Biuro Usług Informatycznych. Podpis elektroniczny to w istocie dwa sparowane klucze: prywatny i publiczny. Klucz prywatny umożliwia założenie podpisu elektronicznego i korzystanie z niego, a klucz publiczny jego weryfikację. Jeżeli klucze są zgodne, można mieć gwarancję autentyczności dokumentu elektronicznego i tożsamości osoby, która złożyła podpis. Takie zabezpieczenie dokumentów cyfrowych jest szczególnie ważne w przypadku wrażliwych danych: informacji dotyczących chorób czy przebiegu leczenia. Takie dane są przetwarzane przez ośrodki zdrowia.Sposoby zastosowania podpisu elektronicznego
Podpis elektroniczny już teraz ma wiele zastosowań, a w miarę postępu cyfryzacji i rozpowszechniania tego rozwiązania będzie ich przybywać. Oto przykładowe sposoby na wykorzystanie podpisu elektronicznego w codziennym życiu przez każdego obywatela:- Elektroniczny podpis pozwala prowadzić korespondencję z ZUS i składać deklaracje podatkowe przez Internet za pośrednictwem programu Płatnik.
- Podpis elektroniczny może zablokować dostęp do dokumentu osobom niepowołanym, chroniąc w ten sposób treści przed modyfikacją.
- Dzięki podpisowi elektronicznemu można przesłać pisma procesowe w postępowaniu upominawczym prowadzonym przez e-Sąd.
- Elektroniczny podpis umożliwia składanie wniosków do KRS i uzyskiwanie wypisów z KRS.
- Dzięki elektronicznemu podpisowi można przystępować do przetargów i aukcji prowadzonych online.
- Z podpisem elektronicznym można wydawać dyspozycje, wykonywać przelewy i zmieniać ustawienia konta w bankowości elektronicznej.
- Podpis elektroniczny umożliwia zawieranie umów cywilno-prawnych drogą internetową.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana