Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Rodzaje bram garażowych
Bramy garażowe różnią się od siebie przede wszystkim sposobem, w jaki się otwierają. Dostępne są bramy segmentowe górne, segmentowe boczne, uchylne, rolowane oraz bramy rozwierane tradycyjne. Czym charakteryzuje się każde z tych rozwiązań oraz na co jeszcze warto zwrócić uwagę przy wyborze bramy garażowej? O tym wszystkim przeczytasz w naszym artykule.
Bramy garażowe
Wybór bram garażowych na rynku jest obecnie bardzo duży, znalezienie zatem odpowiedniej bramy, nie powinno stanowić problemu. Pytanie, jaką wybrać? Poniżej opisujemy pięć najczęściej wybieranych rodzajów.
Brama garażowa segmentowa
Górna Skrzydło bramy tego rodzaju składa się, jak sama nazwa wskazuje, z segmentów. Najczęściej jest kilka – od 3 do 6. Poszczególne segmenty połączone są ze sobą zawiasami. Aby chronić łączenia segmentów przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, są one zabezpieczane przez specjalne uszczelki. Brama najczęściej wykonana jest z profili ze stali ocynkowanej o różnej grubości, pokrytej stalową blachą. Jako wykończenie stosowane są okleiny z tworzyw sztucznych, drewna czy aluminium lub powłoka z farby proszkowej. Same segmenty zaś wypełniane są materiałem izolacyjnym takim jak pianka poliuretanowa albo styropian. Poruszają się one na rolkach po prowadnicach zamontowanych na bokach garażu, a po otwarciu wrót, płaszcz bramy chowa się pod sufitem. Ze względu na małą ilość zajmowanego przed garażem miejsca, brama segmentowa sprawdzi się także w budynkach, z których wyjazd zlokalizowany jest w linii ogrodzenia. Boczna Budowa bramy segmentowej bocznej różni się od górnej tym, że segmenty ustawione są pionowo i po otwarciu zachodzą na jedną ze ścian garażu. Prowadnice więc umieszczone muszą być na suficie i w podłodze garażu. To rozwiązanie jest mniej popularne od bramy segmentowej górnej. Płaszcz wrót zajmuje bowiem boczną ścianę, a w prowadnicy na posadzce gromadzą się dość uciążliwe zanieczyszczenia. Może jednak być dobre dla tych, których garaże są niższe i szersze. Dodatkową zaletą tego typu bram jest możliwość szybkiego dostania się do garażu, bez potrzeby czekania na to, aż ich skrzydło całkowicie się otworzy. Bramy segmentowe, zarówno górne, jak i boczne cieszą się największą popularnością, ponieważ zajmują mało miejsca. Idealnie więc sprawdzają się w budynkach, w których garaż jest zlokalizowany w ich bryle. Bramy segmentowe można również dostosować do otworu garażowego o różnym kształcie.
Brama garażowa uchylna
Brama uchylna, niegdyś bardzo popularna, dziś ustępuje miejsca bramom segmentowym. Niemniej jednak stosunkowo niska cena oraz łatwość montażu sprawia, że wciąż znajduje ona swoich amatorów. Jej budowa jest niezwykle prosta. Skrzydło unosi się na prowadnicach, zachodząc nad samochód, a następnie chowając się pod sufitem garażu. Konstrukcja bramy uchylnej najczęściej wykonana jest ze stali lub aluminium. Jako wykończenie pojawia się drewno lub PVC. Dużą zaletą bramy uchylnej jest to, że świetnie się sprawdza w garażu z niskim nadprożem – wystarczy bowiem, aby miało ono około 10 cm wysokości. Wadą zaś jest to, że nie chronią przed utratą ciepła, gdyż nie są zbyt szczelne. Wymagają także stosunkowo dużo miejsca na podjeździe – mogą wysunąć się po otwarciu nawet na odległość do 1,5 m. Skrzydło bramy może także zajmować dużo miejsca pod sufitem. W tej sytuacji dobrym rozwiązaniem jest specjalny mechanizm nożycowy, dzięki któremu prowadnice podsufitowe nie są potrzebne.
Brama rolowana
Brama rolowana wykonana jest z wąskich, stalowych lub aluminiowych lameli, mierzących kilka centymetrów. Lamele połączone są przegubowo na długości ramy i tworzą swego rodzaju pancerz. Wypełnione mogą być materiałem izolacyjnym, na przykład pianką poliuretanową. Lamelowy pancerz nawijany jest na wał, który znajduje się w kasecie, umieszczonej nad otworem garażowym. Jak tłumaczy nasz rozmówca, specjalista z firmy BoJeRo w Świdnicy, dostawcy bram garażowych:
Obsługa bramy rolowanej jest bardzo prosta i wygodna. Charakteryzują się one także dużą szczelnością i zajmują mało miejsca. Sprawdzą się idealnie tam, gdzie podjazd jest krótki, a garaż wąski z zajętą przestrzenią pod sufitem. Należy jednak pamiętać, że nadproże musi być wysokie na 30-35 cm, brama rolowana musi mieć bowiem odpowiednią ilość miejsca na kasetę. Ewentualnym rozwiązaniem w sytuacji zbyt niskiego nadproża, może być montaż mechanizmu na zewnątrz nad otworem garażowym.
Brama rozwierana
Tradycyjna brama rozwierana składa się z jednego lub dwóch skrzydeł, które mocowane są na zawiasach na bocznych ościeżach. Sprawdzi się jedynie na płaskich podjazdach o odpowiedniej długości, gdyż otwiera się na zewnątrz. Nie jest zbyt praktycznym rozwiązaniem, szczególnie zimową porą, kiedy przed dostaniem się do garażu, trzeba najpierw usuwać zalegający przed bramą śnieg. Brama rozwierana nie jest także zbyt szczelna, więc nie uchroni przed utratą ciepła. To już wszystkie spośród najpopularniejszych rodzajów bram garażowych. Aby wybór konkretnego rodzaju wrót okazał się trafiony, warto przy ich zakupie pamiętać o wielkości i charakterze podjazdu, wysokości nadproża, szerokości i wysokości garażu oraz o tym, czy garaż jest lub będzie ogrzewany.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana