1 lutego 2017

Kategoria:
Bez kategorii

Charakterystyka mundurków szkolnych
5 (100%) / 2 głosów

Charakterystyka mundurków szkolnych

Spoglądając na stare zdjęcia szkolne można łatwo zauważyć, że uczniowie nosili na sobie eleganckie mundurki z tarczami, które symbolizowały daną uczelnię. W niektórych szkołach do dzisiaj podtrzymuje się tradycję związaną z oficjalnym strojem. W innych panuje dowolność, chociaż ponad 10 lat temu były już Minister Edukacji Roman Giertych chciał wprowadzić mundurki do szkół, aby zwiększyć bezpieczeństwo uczniów w szkołach.

Cechy charakterystyczne mundurków szkolnych

Wspomniane fotografie mogły pochodzić nawet sprzed I Wojny Światowej, kiedy to dziewczęta chodziły do szkoły w granatowych bluzkach z białym kołnierzykiem i plisowanych spódnicach, a chłopcy zakładali mundurki ze sztywnym, krochmalonym białym kołnierzykiem. Po II Wojnie Światowej elementem żeńskiego stroju szkolnego były fartuszki przed kolano z białym kołnierzykiem; chłopcy zaś nosili ciemnoniebieskie garnitury.

Obecnie nie ma jednakowych standardów, jeśli chodzi o mundurki szkolne. Każda szkoła ma swoją tradycję i do niej najczęściej nawiązuje strój. Mogą to być barwy, charakterystyczne tarcze lub krój. Mundurki powinny być schludne i niewyzywające – podkreśla współzałożyciel rodzinnej Fabryki Umundurowania Braci Kłoskowskich Hero Collection.  Chociaż liczba szkół, które podtrzymują zasadę noszenia oficjalnego uniformu, liczona jest w kilku procentach, mundurki mają kilka zalet.

Zalety noszenia mundurków szkolnych

Dla władz szkoły jest to na pewno podniesienie jej prestiżu, ponieważ mundurek szkolny jest znakiem rozpoznawczym danej placówki, które wyróżniają się na tle innych. Głównym argumentem Ministerstwa Edukacji przy okazji pomysłu o powrocie mundurków do szkół było bezpieczeństwo uczniów, ponieważ dzięki nim można łatwo rozpoznać osoby z danej szkoły i przeciwdziałać wszelkim zagrożeniom pochodzącym „z zewnątrz”. Ponadto, ocenianie uczniów odbywa się na podstawie ich wiedzy i umiejętności, a nie ubrania, które jest ujednolicone, a chodzenie do szkoły w charakterystycznym uniformie przyczynia się do zwiększenia samodyscypliny, która przekłada się na godne reprezentowanie szkoły w danym mieście.