Artykuł sponsorowany

Wentylacja grawitacyjna czy mechaniczna? – Na co się zdecydować

Wentylacja grawitacyjna czy mechaniczna? – Na co się zdecydować
Wymiana powietrza jest niezbędna w każdym obiekcie, poczynając od naszych domów, a kończąc na potężnych galeriach handlowych. Instalacja wentylacyjna ma za zadanie usuwać zużyte powietrze, które zawiera za dużo dwutlenku węgla i wilgoci, a dodatkowo zastąpić je świeżym powietrzem z zewnątrz. Jest kilka sposobów, by to zrealizować, jednak w domach jednorodzinnych wybieramy najczęściej wentylację grawitacyjną lub mechaniczną. Aby zdecydować, który rodzaj instalacji będzie dla nas lepszy, przyjrzyjmy się, jak one właściwie działają i czym się charakteryzują.

Wentylacja grawitacyjna

W Polsce wentylacja grawitacyjna jest wciąż dominującym, bo też najdłużej znanym rozwiązaniem w domach jednorodzinnych. Aby instalacja mogła działać sprawnie, potrzebujemy kominów z pionowymi kanałami, które wyprowadzone są ponad dach. Potrzebne jest także doprowadzenie powietrza z zewnątrz, co odbywa się po prostu za pomocą okiennych lub ściennych nawiewników. Zasada jest prosta: im wyższy komin, tym sprawniejsza wentylacja w domu. Minimalna czynna wysokość kanału to 3-4 m. Czynną wysokością kanału nazywamy wysokość mieszoną między kratką, która umieszczona jest pod sufitem, a wylotem nad dachem budynku. Może to być problematyczne w pomieszczeniach na poddaszach, w których kanały będą zbyt krótkie, ponieważ domy jednorodzinne są stosunkowo niskie. Minusem wentylacji grawitacyjnej jest również jej nieprzewidywalność. Praca wentylacji uzależniona jest od czynników atmosferycznych, na które nie mamy wpływu: temperatury na zewnątrz, a właściwie różnicy temperatur między wnętrzem a otoczeniem, od siły wiatru oraz ciśnienia. Czy są więc plusy? Wśród zalet wentylacji grawitacyjnej wymienia się trzy główne: instalacja nie potrzebuje prądu, jej wykonanie jest tanie, o ile zgrupujemy kilka kanałów wentylacyjnych w jednym kominie i jest to rozwiązanie bezgłośne.

Wentylacja mechaniczna

Mechaniczna, nawiewno-wywiewna wentylacja wspierana jest przez wentylatory, które wymuszają ruch powietrza. Wentylatory usuwają tzw. zużyte powietrze i wprowadzają świeże powietrze do wnętrza domu. Dzięki takiemu rozwiązaniu możemy w pełni kontrolować, jak intensywna będzie wentylacja - dowiadujemy się w firmie Wroterm z Wrocławia.
Wentylacja jest całkowicie niezależna od warunków zewnętrznych. Co ciekawe, wentylacja mechaniczna pozwala obniżyć straty energii. W jaki sposób? Powietrze zużyte i świeże przepływa przez wymiennik ciepła, który zlokalizowany jest w centrali wentylacyjnej, nie mieszając się oczywiście. Dzięki temu powietrze nawiewane z zewnątrz ogrzewa się, a więc następuje odzysk ciepła. Producenci systemów mechanicznej wentylacji z odzyskiem ciepła mocno to podkreślają. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że rury, które rozprowadzają powietrze, trzeba w jakiś sposób ukryć. Dodatkowo trzeba znaleźć miejsce w domu, gdzie zlokalizowana będzie centrala wentylacyjna. Powinno to być miejsce oddalone od pomieszczeń, w których najczęściej przebywamy, ponieważ szum wentylatorów mógłby nam przeszkadzać. Jeśli możemy pozwolić sobie na wentylację mechaniczną, warto się zastanowić nad tym rozwiązaniem, by podnieść komfort użytkowania domu, zwłaszcza w upalnym sezonie letnim.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.