Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Sposoby pielęgnacji i ochrony łożysk tocznych
Po co smarować łożyska toczne?
Łożyska toczne sprawiają, że elementy mechanizmu toczą się, zamiast przesuwać. Tarcie jest dzięki temu zminimalizowane, ale nie oznacza to, że nie ma go wcale. W każdej sytuacji, w której dwa elementy poruszają się względem siebie, powstaje tarcie. Przyspiesza ono niszczenie materiału i w rezultacie skraca żywotność całego układu. Aby tego uniknąć, stosuje się różnego rodzaju smary. Drugim negatywnym efektem tarcia jest wzrost temperatury. Brak ochronnej warstwy między współpracującymi powierzchniami powodowałby gwałtowne nagrzewanie. Metal podlega rozszerzalności cieplnej i zmiany temperatury sprawiają, że się odkształca. Przy tak precyzyjnych konstrukcjach nie można do tego dopuścić.Zadbaj o łożyska!
Dbałość o łożyska wydłuży żywotność całej maszyny. Nie jest to trudne, wymaga jedynie regularności. Jak wyżej wspomnieliśmy, łożyska należy smarować. Ilość środka powinna być dobrana do potrzeb konkretnego układu mechanicznego, zaś częstotliwość smarowania – do tego, jak często jest on w ruchu. Najczęściej używa się do tego olejów oraz smarów plastycznych, jednak także tu decydują: konstrukcja łożyska, sposoby jego użytkowania oraz warunki, w jakich musi pracować. Smary plastyczne są używane w zdecydowanej większości przypadków. Mają one konsystencję półpłynną, a nawet stałą. Warto zwrócić baczną uwagę na to, aby smar nie zmieniał konsystencji niezależnie od temperatury. Można to określić na podstawie klasy konsystencji, gdzie liczba 3 oznacza smar najtwardszy, zaś 1 – najmiększy. Te pierwsze znajdują zastosowanie w dużych łożyskach eksponowanych na drgania. Do łożysk pracujących w normalnych warunkach nadają się smary klasy 2. Żywotność łożyska zależy nie tylko od smaru, ale też od jakości wykonania i dobrania łożyska do potrzeb. Doradztwo i szeroki wybór łożysk oferują www.alfasj.pl.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana