Artykuł sponsorowany

Różnice między gwarancją a rękojmią — poradnik dla konsumentów

Różnice między gwarancją a rękojmią — poradnik dla konsumentów

Kupując nowy produkt, często otrzymujemy gwarancję lub rękojmię. Chociaż oba te pojęcia dotyczą ochrony konsumenta, różnią się one od siebie kilkoma kluczowymi aspektami. W tym artykule wyjaśnimy, czym różni się gwarancja od rękojmi i na co zwrócić uwagę, aby móc korzystać z przysługujących Ci praw.

Definicja gwarancji i rękojmi

Z każdym rokiem rośnie popyt na dobra materialne. Aby dowiedzieć się, co na to wpływa, możesz dowiedzić m.in.: (https://firmove.pl/aktualnosci/biznes/prowadzenie-firmy/czynniki-ksztaltujace-popyt. W związku z tym konsumenci powinny mieć świadomość na temat przysługujących im praw w przypadku zakupu wadliwego produktu. W tym kontekście wyróżnia się dwa instrumenty prawne: gwarancję i rękojmię.

Gwarancja to dobrowolne zobowiązanie producenta do naprawy, lub wymiany wadliwego produktu w określonym czasie. Gwarancja może obejmować różne aspekty produktu, takie jak jego działanie, funkcje, a nawet wygląd. Rękojmia to natomiast ustawowa ochrona konsumenta, która przysługuje mu niezależnie od gwarancji. Rękojmia oznacza, że sprzedawca odpowiada za wady produktu, które istniały w momencie jego sprzedaży, nawet jeśli nie były one widoczne.

Różnice między gwarancją a rękojmią

Jak widzisz, gwarancja i rękojmia nie są wyrazami synonimicznymi. To dwa odmienne instrumenty ochrony konsumenta, dlatego warto dowiedzieć się, co je dzieli. Oto główne różnice między gwarancją a rękojmią:

  • Czas trwania (obowiązywania): okres ochrony gwarancyjnej może wynosić od roku do 5 lat, natomiast rękojmia trwa zawsze 2 lata. Niektórzy sprzedawcy udzielają nawet dożywotniej gwarancji;

  • Zakres: gwarancja może obejmować tylko niektóre aspekty produktu, natomiast rękojmia obejmuje wszystkie wady produktu;

  • Podmiot odpowiedzialny: w przypadku gwarancji odpowiedzialność ponosi producent lub sprzedawca, natomiast w przypadku rękojmi zawsze odpowiada sprzedawca;

  • Procedura reklamacji: reklamacja z tytułu gwarancji odbywa się na zasadach określonych przez gwaranta, natomiast reklamacja z tytułu rękojmi odbywa się na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego.

Jakie prawa przysługują konsumentowi w przypadku wadliwego produktu?

Gwarancja i rękojmia to dwa różne instrumenty prawne, które chronią konsumenta w przypadku zakupu wadliwego produktu. Należy jednak pamiętać, że reklamacja z tytułu rękojmi jest korzystniejsza, ponieważ:

  • trwa 2 lata,

  • obejmuje wszystkie wady produktu,

  • procedura reklamacji z tytułu rękojmi jest uregulowana prawnie, co zapewnia większą ochronę konsumenta.

Zarówno z tytułu gwarancji, jak i rękojmi, możesz liczyć na zadośćuczynienie w formie naprawy produktu, wymiany na nowy lub zwrotu pieniędzy, przy czym zwrot możliwy jest tylko wtedy, gdy:

  • wada produktu jest istotna i uniemożliwia prawidłowe użytkowanie produktu,

  • sprzedawca nie naprawił wady w wyznaczonym terminie,

  • sprzedawca nie wymienił produktu na nowy w wyznaczonym terminie.

Pamiętaj, że w przypadku wątpliwości co do przysługujących Ci praw, możesz zawsze zwrócić się o pomoc do Rzecznika Praw Konsumenta lub do innych organizacji konsumenckich.

Sprawdź także różnice pomiędzy aktywami a pasywami.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.