Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Rodzaje układów centralnego smarowania
Czym jest i na czym polega centralne smarowanie?
Smarowanie za pomocą odpowiednich preparatów – stałych, półpłynnych lub płynnych – to najskuteczniejszy sposób ochrony ruchomych części maszyny. Stosuje się go w każdym mechanizmie, począwszy od trybów zegarka, po urządzenia dźwigowe czy suwnice. Szczególnie niezbędne jest smarowanie takich maszyn, które pracują z bardzo dużą prędkością. Zaliczają się do nich m.in. obrabiarki wysokoobrotowe. W urządzeniach takich jak maszyna do szycia czy rower smarowanie części wykonuje się ręcznie. W przemyśle takie rozwiązanie nie sprawdza się ze względu na to, że trzeba by było ten proces powtarzać z wysoką częstotliwością. Ponadto niektóre części maszyn są trudno dostępne, a dostarczenie do nich oleju czy innego środka smarnego oznaczałoby przestój i demontaż podzespołów. Aby usprawnić ten proces i zaoszczędzić czas, opracowano technologie, które umożliwiają automatyczne centralne smarowanie. Specjalne systemy, które oferuje firma UCS Sp. z o.o. z Poznania, są skonstruowane tak, aby automatycznie dozowały zaprogramowaną porcję smaru w wyznaczone miejsce. Może to być zarówno nanoszenie punktowe, jak i rozpylanie na całych powierzchniach. Dzięki możliwościom, jakie stwarza elektronika, centralne smarowanie jest obecnie bardzo precyzyjne. W instalacjach łączy się wiele dysz wylotowych, a ilość dozowanego smaru i częstotliwość jego nakładania mogą być programowane indywidualnie dla każdej dyszy. W praktyce stosuje się też systemy przystosowane do wykonywania konkretnych zadań takich jak np. smarowanie łańcuchów czy prowadnic.Rodzaje systemów centralnego smarowania
Ponieważ mechanizmy maszyn mają różne konstrukcje i sposób działania, jest też niezbędne dostosowanie do nich pracy systemu smarowania. Dlatego też w przemyśle stosuje się różne technologie i systemy smarownicze, które pozwalają na osiągniecie najbardziej optymalnych efektów. Dla maszyny nie jest korzystny nie tylko brak smaru. Równie problematyczne może być jej przesmarowanie, które często powoduje zabrudzenia wyrobów oraz przyczynia się do marnotrawstwa nietanich środków smarnych. Wśród systemów centralnego smarowania można wyróżnić układy:- jedno-, dwu- i wieloliniowe,
- progresywne – wspomagane przez pompę, której wydajność można regulować, przeznaczone do smarowania nawet 200 punktów o małym lub średnim zapotrzebowaniu na smar,
- natryskowe – nanoszące smar na większą powierzchnię metoda rozpylania mgły olejowej,
- impulsowe – w których smar jest nanoszony pod wpływem informacji, jaką wysyła czujnik do szafy sterujące, a ta z kolei – do pompy,
- kombinowane (np. dwuliniowo-progresywne),
- specjalistyczne systemy QLS i BDS.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana