Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Rodzaje olejów silnikowych
Podział olejów silnikowych
Oleje silnikowe można podzielić na trzy rodzaje, które różnią się od siebie właściwościami odmiennymi ze względu na zróżnicowany proces produkcji. Są to oleje:- mineralne – rafinowane z ropy naftowej,
- półsyntetyczne – stanowią mieszankę mineralnych i syntetycznych baz olejowych,
- syntetyczne – powstają w wyniku syntezy surowców lub pochodnych ropy naftowej.
Klasyfikacja lepkościowa i jakościowa olejów
Klasyfikacja lepkościowa SAE została opracowana przez Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Samochodowych. Nazwy olejów oznaczone są specjalnymi symbolami, np. 10W-60. Pierwsza cyfra przed literą „W” oznacza płynność w niskiej temperaturze. Jeżeli jest ona mała, olej nie traci właściwości smarnych w niskiej temperaturze otoczenia. Liczba po myślniku oznacza natomiast lepkość w wysokiej temperaturze – im większa, tym wyższa może być temperatura otoczenia, w jakiej olej może być stosowany. Inną stosowaną klasyfikacją olejów silnikowych jest klasyfikacja jakościowa, której można wyróżnić trzy rodzaje – według Amerykańskiego Instytutu Nafty (API), według Międzynarodowego Komitetu Standardów i Aprobat Środków Smarnych (ILSAC) oraz według Stowarzyszenia Europejskich Producentów Samochodów, czyli ACEA obowiązująca w Europie. Wyróżnia ona normy olejów dla silników benzynowych, które są oznaczane literą „A”, silników Diesla w samochodach osobowych (litera „B”), silników Diesla w samochodach osobowych z DPF (litera „C”) oraz silników Diesla w samochodach ciężarowych (litera „F”).Podczas wyboru oleju do silnika powinniśmy kierować się zasadą, która nakazuje stosować się do zaleceń producenta. W przypadku kupna samochodu z tzw. „drugiej ręki” warto wypytać się poprzedniego właściciela o rodzaj oleju stosowanego przez niego dotychczas i nabyć olej o identycznej specyfikacji – radzi ekspert z firmy Buwar, która jest hurtownią olejów i smarów.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana