Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Rodzaje naczep dla logistyki i transportu
Transport drogowy to zdecydowanie najważniejsza gałąź tej dziedziny gospodarki. Dlaczego? Choć pojedyncza ciężarówka nie jest w stanie przewieźć tyle ładunku co statek morski czy pociąg, to jest ona niezbędna do tego, by odebrać towar z punktu przeładunkowego i dostarczyć w miejsce docelowe. Oczywiście, musi ona być w tym celu zaopatrzona w naczepę odpowiednią do transportowania danego rodzaju ładunku. Oto kilka z nich.
Firanka i plandeka
To dwa bardzo powszechnie występujące rodzaje naczep. Ich cechą charakterystyczną jest to, że zamiast stale zamontowanych burt wyposażone są w płachty z miękkiego materiały, który na czas załadunku i rozładunku jest odsuwany. Różnicę stanowi sposób otwierania naczep.
Burty firanki, zgodnie z nazwą, odsuwane są jak firany, na boki – mówi przedstawiciel firmy Smuszkiewicz - co daje możliwość bardzo wygodnego załadunku i rozładunku towaru niezależnie od tego, w którym miejscu naczepy się on znajduje, nie ma potrzeby usuwać ładunku z tyłu, by dostać się do tego z przodu. W plandekach płachty zamontowane są nie tylko z boku, ale również z tyłu, żeby otworzyć naczepę trzeba je unieść do góry – taki sposób otwierania ułatwia załadunek naczepy z każdej strony.
Chłodnia
Niezbędna w transporcie towarów wymagających trzymania ich w warunkach obniżonej temperatury – zaliczamy do nich między innymi żywność, leki oraz niektóre z produktów chemicznych. Naczepa tego typu wyposażona jest w specjalne agregaty chłodzące, których wydajność powinna być uzależniona od rodzaju przewożonych towarów oraz ich wymogów względem temperatury. Dla zapobiegania nagrzewaniu z zewnątrz, chłodnie zbudowane są ze specjalnie dobranych materiałów termoizolacyjnych. Pokrewnym typem chłodni są izotermy – są to przyczepy pozbawione agregatu, które są w stanie utrzymywać temperaturę zamkniętych w nich przedmiotów przez dłuższy czas.
Cysterny
Posiadają walcowaty zbiornik, przeznaczony do transportu różnego rodzaju produktów – szczególnie paliw w formie płynnej (benzyna, ropa), gazu oraz różnego rodzaju substancji chemicznych. Cysterny muszą być wykonane bardzo solidnie, aby wytrzymały ogromne ciśnienie panujące w ich wnętrzu.
Silos
Pod względem kształtu bardzo przypomina cysternę, przeznaczony jest jednak do transportu materiałów sypkich, które nie powinny mieć kontaktu ze środowiskiem zewnętrznym. Do takich ładunków zaliczamy między innymi zboża czy mąkę. Silosy opróżniane są poprzez wysyp lub wydmuch.
Ruchoma podłoga
Tego typu naczepy przeznaczone są do załadunku towarami sypkimi i takimi, które nie wymaga mocowania (np. workami z materiałami budowlanymi). Ładowane są od góry i mogą być rozładowane poprzez uniesienie pod odpowiednim kątem.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana