Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Opony symetryczne, asymetryczne czy kierunkowe - jakie wybrać?
Warto przyjrzeć się konstrukcji bieżnika
Jeszcze kilkanaście lat temu zakup opon samochodowych był zdecydowanie prostszy. Dziś firmy, takie jak Speedgum Mario Mariusz Kożuchowski z Warszawy, oferujące sprzedaż i serwis opon, mają dla klientów ogromną gamę produktów o zróżnicowanych parametrach. W przypadku bieżników, w obecnie używanych oponach, mamy do wyboru ich trzy rodzaje: symetryczny, zwany też niekiedy klasycznym, kierunkowy i asymetryczny. Opony z bieżnikiem symetrycznym są najstarszym technologicznie oraz najczęściej stosowanym rozwiązaniem. Charakteryzują się one tym, że w przekroju wzdłużnym obie połówki mają ten sam wzór. Umiejscowienie opony w stosunku do kierunku jazdy nie ma więc znaczenia, co stanowi duże ułatwienie przy montażu. Dzięki temu można przekładać je na osiach w dowolny sposób, zapewniając ogumieniu równomierne zużycie. Dodatkowo opony symetryczne cechują się dużą wytrzymałością na zużycie, niskimi oporami toczenia i komfortem akustycznym. Kolejnym rodzajem bieżnika jest bieżnik o konstrukcji asymetrycznej. I w tym przypadku, firmy oferujące montaż opon, muszą dużo większą uwagę przykładać do sposobu ich zakładania. Wynika to z faktu, że w tego typu ogumieniu bieżnik po obu stronach ma inny kształt. W związku z tym kierunek toczenia wyznaczany jest przez kształt bieżnika, który składa się z dwóch wyraźnie widocznych elementów: strefy odpowiadającej za jazdę na wprost oraz strefy decydującej o przyczepności na zakrętach. Dzięki temu przy skręcie, gdy zaczynają działać siły odśrodkowe, zewnętrzna, zazwyczaj specjalnie wzmocniona część opony mocniej przylega do powierzchni drogi, podczas gdy głęboko nacięte rowki strony wewnętrznej wpływają na szybsze odprowadzanie wody. Tego typu opony zapewniają znacznie lepsze właściwości jezdne od symetrycznych i równomiernie się zużywają. W przypadku opon kierunkowych mamy to czynienia z tzw. jodełką, czyli bieżnikiem w kształcie litery V lub U. Jest on opracowywany przy użyciu zaawansowanych matematycznie symulacji komputerowych. Ma szerokie rowki odprowadzające wodę na obwodzie oraz lejkowate rowki poprzeczne, których zadaniem jest wyrzucenie wody spod opony. Dzięki takiemu rozwiązaniu opona wykazuje wyjątkową skuteczność na mokrej drodze. W przypadku deszczu, woda jest szybko odprowadzona, co zwiększa przyczepność oraz znacznie zmniejsza ryzyko poślizgu hydrodynamicznego. Należy jednak pamiętać, że ze względu na budowę bieżnika tego typu opony muszą być montowane zgodnie z kierunkiem jazdy. Do zalet opony z bieżnikiem kierunkowym zaliczyć można zwiększenie przyczepności oraz możliwości trakcyjnych opon na zaśnieżonych i mokrych nawierzchniach, a także zmniejszenie ryzyka wystąpienia aquaplaningu.Jaki bieżnik wybrać
Wybór opon z odpowiednim bieżnikiem to kwestia, którą warto przemyśleć. W przypadku wątpliwości dobrze jest odwiedzić dobry zakład wulkanizacyjny i zdać się na wiedzę oraz doświadczenie specjalistów. Niemniej jednak nasza decyzja w głównej mierze powinna zależeć od posiadanego przez nas auta, a także od stylu podróżowania. Opony symetryczne zazwyczaj wybierają posiadacze mniejszych kompaktowych samochodów, użytkowanych głównie w ruchu miejskim, gdzie trudno mówić o osiąganiu wysokich prędkości, a także właściciele aut dostawczych czy ciężarowych. Jeśli chodzi o o pony asymetryczne to wykorzystywane są one przy stosunkowo wysokich prędkościach poruszania się i montuje się je najczęściej do samochodów klasy premium lub samochodów z dużą jednostką napędową, w których można trochę przyspieszyć, a mimo tego chcemy czuć komfort jazdy. Natomiast bieżnik kierunkowy znajduje wielu zwolenników wśród kierowców jeżdżących samochodami sportowymi. Niemniej jednak taką konstrukcję bieżnika można znaleźć zarówno w klasie budżetowej, jak i średniej oraz wysokiej. Tego rodzaju opony powinny zainteresować kierowców, którzy cenią sobie komfort jazdy w deszczowych warunkach oraz chcą mieć gwarancję przyczepności przy dynamicznej jeździe. Jak widać opona oponie nie równa. Dlatego wybierając ogumienie do swojego auta nie należy kierować się wyłącznie ceną i marką, ale także innymi parametrami, w tym także kształtem bieżnika, których właściwy dobór będzie wpływał na komfort i bezpieczeństwo naszej jazdy.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana