Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Najczęstsze usterki układu kierowniczego
Układ kierowniczy to jednocześnie jeden z najważniejszych, jak i jeden z najwrażliwszych podzespołów występujących w konstrukcji każdego samochodu. Zużywa się on bardzo stopniowo, dlatego trudno zauważyć nieprawidłowości w jego funkcjonowaniu – po prostu z czasem przyzwyczajamy się do tego, że pracuje on coraz gorzej. Co może zepsuć się w układzie kierowniczym, jakie są tego przyczyny i jak możemy rozpoznać awarię?
Zużycie końcówek układu kierowniczego
Najpowszechniejszym rodzajem przekładni stosowanym we współczesnych samochodach jest przekładnia zębatkowa (tzw. maglownica), jednak niezależnie od tego, czy w naszym pojeździe zastosowane zostało to rozwiązanie lub inne (np. przekładna ślimakowa czy globoidalna), końcówki układu z czasem ulegną zużyciu. Po czym poznać tę występującą powszechnie usterkę? Przede wszystkim po dźwiękach dochodzących z komory silnika – podczas skręcania usłyszymy stamtąd charakterystyczne stukanie. Oznaczać to może, że końcówki należy wymienić. Możemy to zrobić samodzielnie, wciąż jednak będziemy potrzebować pomocy profesjonalnego serwisu do ustawienia geometrii kół.
Uszkodzenie przegubu krzyżykowego kolumny kierowniczej
Ta usterka również da o sobie znać stukami dochodzącymi z komory silnika. Dodatkowo zauważymy, że układ kierowniczy pracuje mniej precyzyjnie, niż powinien. Taką awarię możemy usunąć wyłącznie w profesjonalnym serwisie, takim jak Ford Sławek.
Wyszczerbienie zębów listwy przekładni
To uszkodzenie maglownicy będzie objawiać się przede wszystkim bardzo wyraźnym luzem na kierownicy. Zazwyczaj w takim przypadku czeka nas wymiana maglownicy na nową. Regeneracja uszkodzonego elementu jest możliwa, jednak jej koszt jest porównywalny z wymianą.
Inne usterki i ich objawy
Opisane wyżej objawy nie muszą konieczne oznaczać konkretnej awarii – dlatego diagnoza uszkodzenia układu kierowniczego jest dość trudna. Oto jakie objawy powinny zwrócić naszą uwagę i co mogą oznaczać:
- Trudność w obracaniu kierownicą – może oznaczać uszkodzenie pompy wspomagania, zatarcie przegubów kulowych, uszkodzenia przekładni kierowniczej bądź nieprawidłowe ustawienie geometrii kół.
- Wibrowanie kierownicy – objaw ten zdradza uszkodzenia przegubu kulowego wahacza, uszkodzenia zawieszenia bądź niedokręcone koło.
- Luz na kole – oznaczać będzie zużycie końcówek drążków kierowniczy, przegubu dolnego wahacza lub uszkodzenia koła zębatego w przekładni.
- Ściąganie na boki – niekoniecznie oznacza uszkodzenia układu kierowniczego, nasz samochód może mieć problem z utrzymaniem jazdy po prostej linii w przypadku uszkodzonego zawieszenia, złej geometrii kół lub zbyt niskiego ciśnienia w kołach.
Przyczyny uszkodzeń układu kierowniczego?
Układ kierowniczy jest dość delikatny i podatny na usterki. Zwykle wynikają one z nieprawidłowej jazdy i złych nawyków, np. jazdy po wybojach przy zbyt wysokiej prędkości, kręcenia kierownicą gdy samochód stoi bez ruchu. Do uszkodzenia układu może dojść również w wyniku tuningu, np. dobrania opon o zbyt niskim profilu.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana