Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Mechanizm działania rozrusznika silnika spalinowego
Rozrusznik spalinowy – budowa i charakterystyka działania
Aby silnik spalinowy pojazdu mógł samodzielnie pracować, konieczne jest nadanie mu odpowiedniej wstępnej prędkości obrotowej przy zastosowaniu energii z zewnątrz silnika. Współczesne silniki spalinowe używane do napędu samochodów wykorzystują do uruchamiania rozruszniki elektryczne. Są zasilane z akumulatora, który sprzęga się przy rozruchu z kołem zamachowym silnika. Rozrusznik silników spalinowych składa się z szeregowego silnika elektrycznego. W elemencie tym uzwojenia stojana i wirnika połączone są szeregowo. W skład rozrusznika wchodzi także urządzenie sprzęgające oś wirnika z kołem zamachowym. Urządzenie sprzęgające posiada przesuwne koło zębate, sprzęgło jednokierunkowe, dźwignię uruchamiającą i siłownik elektromagnetyczny. Działanie polega na przekierowaniu napięcia przez akumulator na włącznik elektromagnetyczny. Przekręcając kluczyk w stacyjce lub naciskając „start”, podawane jest napięcie. Przyczynia się to do przesunięcia reakcji sprzęgającej i doprowadzenia prądu na szczotki węglowe w jednym czasie. W efekcie w wirniku dochodzi do wytwarzania pola magnetycznego, które razem z magnesami stojana powoduje obrót wirnika i koła zamachowego. Zadaniem sprzęgła jednokierunkowego jest natomiast (po uruchomieniu jednostki spalinowej) ochrona rozrusznika przed obciążeniem z silnika spalinowego. W przeciwnym wypadku doszłoby do uszkodzenia rozrusznika.Po czym poznać, że rozrusznik uległ zużyciu?
Z uwagi na częstą eksploatację, rozruszniki tak, jak inne elementy samochodu ulegają zużyciu. Pierwszym objawem, że coś dzieje się z rozrusznikiem są problemy z odpaleniem silnika samochodu, zbyt powolny rozruch i dziwne odgłosy. Jeśli któryś z tych objawów wystąpi, należy wykonać diagnostykę i sprawdzić stan naładowania akumulatora. Czasem powodem problemów jest po prostu brak właściwej masy. Rozrusznik to podzespół możliwy do zregenerowania. Proces ten wykonuje się w specjalistycznych firmach naprawczych takich, jak AJM Auto, która oferuje także program wymiany, czyli sprzedaż podzespołów po regeneracji pod warunkiem zwrotu zużytego elementu. Jedynie części renomowanych marek o najwyższej jakości dają gwarancję zadowolenia na długi czas.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana