Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Materiały wykonania tulei ślizgowych
Tuleje ślizgowe są elementami, które w niektórych rozwiązaniach z powodzeniem zastępują łożyska toczne. Ze względu na materiały, z jakich są wykonane, cechują się bardzo dużą wytrzymałością oraz odpornością na zmienność obciążeń i niewspółosiowość. Przykładowo – tuleje dostarczane przez firmę IN-BEAR są wykonane z takich materiałów, jak: jak GAR-MAX, feroformy oraz HPM. W naszym artykule przedstawiamy bliżej charakterystykę wymienionych materiałów.
Czym są tuleje ślizgowe z tworzyw sztucznych?
Zastosowanie tulei ślizgowych z tworzyw sztucznych, zbrojonych włóknem szklanym lub aramidowym, odnosi się do mechanizmów, które są mniej wymagające pod względem zachowania osiowości i przenoszonych obciążeń. Są one jednak wykonywane tak, aby umożliwić osadzonemu w nich wałkowi lub osi wykonywanie ruchów obrotowych, oscylacyjnych i posuwisto-zwrotnych. Dopuszczają tez większe luzy, co sprawia, że wałek lub oś swobodnie się obraca. Materiały, z których produkowane są tuleje ślizgowe, charakteryzują się dobrymi właściwościami ślizgowymi, dzięki zastosowaniu grafitu lub PTFE, oraz wysoką wytrzymałością na uszkodzenia mechaniczne.
Z jakich materiałów wykonuje się tuleje ślizgowe z tworzyw sztucznych?
Do produkcji tych tulei ślizgowych wykorzystuje się takie materiały, jak: żywica fenolowa lub epoksydowa, włókno szklane, aramidowe czy węglowe. Z nich wykonuje się tuleje, które znajdują zastosowanie w maszynach rolniczych oraz budowlanych. Ich strukturę tworzą włókna zatopione w żywicy z dodatkami, które obniżają współczynnik tarcia. Materiały te sprawdzają się w pracy w warunkach ograniczonego smarowania smarem, zmiennego obciążenia o charakterze udarowym, wymagających dużej odporności na zużycie i niskiego współczynnika pęcznienia w wodzie – wyjaśnia specjalista z firmy IN-BEAR – renomowanego dystrybutora łożysk ślizgowych, w którego asortymencie można znaleźć również m.in. tuleje bimetaliczne, brązowe tuleje ślizgowe, panewki oraz prowadnice.
I tak – włókno szklane zanurzone w żywicy epoksydowej tworzą takie struktury, jak GAR-MAX, odporny na naciski krawędziowe, obciążenia udarowe, czynniki chemiczne i zanieczyszczenia, oraz HPM, który został opracowany specjalnie dla energetyki wodnej. Feroform tworzy z kolei żywica fenolowa odporna na wysokie temperatury (do 200°C) z włóknami aramidowymi. Jest to bezobsługowy materiał ślizgowy nie zawierający azbestu, który znajduje zastosowanie m.in. w przemyśle browarniczym, chemicznym, papierniczym, tekstylnym, stoczniowym oraz w przetwórstwie spożywczym.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana